In Marketing30 november 20223 Minuten

Welk communicatiemiddel zet je op welk moment in

Om te bepalen welk communicatiemiddel je op welk moment in gaat zetten, is het van belang dat je weet wat […]

Shutterstock

Om te bepalen welk communicatiemiddel je op welk moment in gaat zetten, is het van belang dat je weet wat je wilt gaan communiceren en voor wie de boodschap bestemd is.

Gaat het om een bestaand product in een bestaande markt, of om een nieuw product in een nieuwe markt, of om een nieuwe dienst en wie is de doelgroep? Vrouwen, mannen en voor welke leeftijdscategorie of voor een bepaald welstandssegment?

Zodra je dit hebt bepaald komt het volgende aspect aan de orde. Betreft het een product of dienst die veel uitleg behoeft, of gaat het om een eenvoudige boodschap. Dit bepaalt mede welk mediumtype je inschakelt. Een product of boodschap waar veel uitleg bij nodig is, vraagt om een mediumtype dat zich ertoe leent om de boodschap gemakkelijk tot je te nemen. Gaat het om je naamsbekendheid (snel) te verhogen, dan is een radiocommercial bijvoorbeeld erg handig.

Het is goed om vooraf een profiel te schetsen van een gemiddeld persoon in de doelgroep die je probeert te bereiken. Profiling heet dit. Hierin schrijf je zoveel mogelijk eigenschappen van ‘deze’ persoon uit; woonplaats, leeftijd, opleiding, hobby’s, beroep, vermogen, geloofsovertuiging, politieke voorkeur, gerelateerde merken etc. Hoe meer hoe beter. Bij profiling wordt dus een profiel opgebouwd rond (potentiële)klanten. Deze informatie kan worden ingezet om producten gericht onder de aandacht te brengen door middel van online advertenties of direct marketing.

Het inzetten van profielen voor gerichte advertenties wordt targeting genoemd. Een profiel kan dus zijn geslacht, leeftijd, sociale klasse, producten die hij of zij in het verleden heeft gekocht, maar ook een geografische locatie. Dan heb je nog demografische gegevens. Deze kunnen bijvoorbeeld worden verkregen uit het eigen klantenbestand, formulieren en enquêtes. Vaak worden campagnes gericht op demografische gegevens niet gericht op individuele personen, maar wordt een ‘gemiddeld profiel’ per medium samengesteld.

Wanneer je dit allemaal weet, kan je aan de slag met het kiezen van de middelen per fase. Leeftijd is bijvoorbeeld een belangrijk aspect, jongeren van 12 t/m 16 jaar zul je minder snel bereiken met PR (nieuws), maar sneller met display advertising, TV of promoties op Facebook. Zo kijk je per fase welke middelen het beste aansluiten en zet deze in om jouw doelgroep te bereiken. Handig toch?

Mocht je hulp nodig hebben met het bepalen van welke middelen bij jouw product, dienst, doelgroep en/ of organisatie passen? Neem dan contact met een gespecialiseerd marketing / communicatiebureau op.

Auteur: Kees van ‘t Zelfde

Foto: Shutterstock

Dit bericht delen