Ook in Zeeland is de beschikbare content van podcasts in 2024 weer enorm gestegen. Steeds meer Zeeuwse contentcreators delen hun kennis en kunde via het aanbieden van een podcast. Het bedrijfsleven in Zeeland kan over vele onderwerpen tegenwoordig podcasts beluisteren. Zo kun je onder andere terecht bij de Provincie Zeeland met podcasts rondom de ontwikkelingen van de Zeeuwse economie. Op 14 december 2024 verscheen bijvoorbeeld de eindejaarspodcast van gedeputeerde Dick van der Velde. Hierin gaf hij een terugblik over 2024 en keek hij alvast vooruit naar 2025 met thema’s als toerisme in Zeeland en de ontwikkelingen in de bouw.
Audio doet ertoe
Inmiddels is landelijk het aantal mensen dat weleens een podcast luistert gestegen naar 51% (bron: Markteffect podcast monitor, september 2024). Onder jongeren is dit zelfs 60%. In 2019 was het landelijk gemiddelde nog rond de 28% en sinds de Corona lockdowns hebben veel mensen het luisteren van een podcast ontdekt. De verwachting is dat het aantal personen dat podcasts luistert, de komende jaren alleen maar verder toe zal nemen.
Zakelijke podcasts
Uit het onderzoek van Markteffect komt verder naar voren dat zakelijke podcasts vooral leerzaam en informatief moeten zijn, door het delen van relevante informatie en actuele ontwikkelingen. Luisteraars worden getriggerd om te luisteren naar een zakelijke podcast wanneer deze de volgende triggerpoints bevat:
– op de hoogte blijven van ontwikkelingen in het vakgebied
– inspiratie biedt en nieuwe ideeën aandraagt
– verbetering binnen de dagelijkse werkzaamheden
– de kijk op het vakgebied doorontwikkeld of mogelijk zelfs verandert
Zeeland podcasts zakelijk een kans
Hier zit een enorme kans voor Zeeuwse Bedrijven. Met een groeiend aantal luisteraars en nog steeds veel onbehandelde thema’s voor de Zeeuwse luisteraars, kunnen podcasts een effectieve manier zijn om de kennis en kunde van jouw organisatie te delen met een breed publiek en jezelf te positioneren als expert op jouw vakgebied. Hiermee bouw je betrokkenheid op bij en met je publiek, wat weer kan resulteren in leads voor je bedrijf en uiteindelijk tot nieuwe klanten. Maar ook bij je bestaande klanten kan je het vertrouwen en betrokkenheid verder versterken, door jouw expertise met ze te delen. Heb je interesse in het maken van een podcast? Lees hieronder hoe je dit kunt doen.
Hoe maak je een eigen podcast
Stap 1 kies de juiste apparatuur
Om een eigen podcast te maken heb je allereerst de juiste apparatuur nodig. Dit kan met een basismicrofoon aangesloten op je laptop, tot en met high-end audio opnames via een studio. Wat voor jou geschikt is, ligt aan welke eisen je stelt aan het eindproduct. Wanneer je net begint en een kraakje of achtergrondgeluidje op jouw podcast is (nog) niet erg, dan kan je best vooruit met je eigen laptop met een relatief goedkope microfoon. Maar wil je jouw publiek laten genieten van het meest zuivere geluid, dan is enige investering in apparatuur of begeleiding wel het advies.
Stap 2 selecteer waarin je je podcast wilt gaan editen
Wellicht ben jij die “radio-wizzard” en lukt het jou om in één take een volledige podcast op te nemen. Helaas geldt dit niet voor de meeste contentcreators. Je zult dus meerdere opnames moeten doen en deze daarna monteren tot een vloeiend geheel. Er is hiervoor een aantal professionele programma’s beschikbaar, denk aan Adobe Audition. Deze is wel betaald, maar dan kan je alles editen, zoals jij het wilt. Er is ook een aantal gratis programma’s hiervoor beschikbaar, denk aan Apple Garageband en Audacity. Deze biedt minder mogelijkheden, maar zijn voor beginnende of niet veeleisende Podcasters ideale programma’s.
Stap 3 contentcreatie
Werk een onderwerp of idee uit voor jouw podcast of podcast-reeks. Werk deze verder uit, in bijvoorbeeld sub-onderwerpen over meerdere podcasts. Werk per podcast een korte beschrijving uit wat je wilt gaan vertellen. Houd hierbij jouw beoogde doelgroep in gedachte. Kies wel alleen de onderwerpen uit waar jij iets over kunt vertellen, ervaring in hebt of deskundig in bent. Bedenk ook alvast een algemene naam voor jouw podcastserie of een herkenbaar thema waar je je podcastreeks aan op kan hangen. Hiermee zorg je ervoor dat je in stap 5 voortvarend aan de slag kunt.
Stap 4 host jouw podcast
Top! Jouw podcast is nu klaar! Om jouw podcast beschikbaar te kunnen stellen op bijvoorbeeld de distributiekanalen Spotify of Apple Podcasts, dien je eerst je podcast nog te hosten, via een zogenaamde RSS feed. Er zijn hiervoor verschillende opties, zoals Soundcloud, Libsyn, Anchor en Podbean. Sommige bieden gratis opties, andere zijn tegen betaling.
Stap 5 publiceer jouw podcast
Plaats jouw podcast op een distributiekanaal naar keuze. Via Spotify kun je (als je zelf een betaald account hebt) een kanaal aanmaken waar je jouw podcast afleveringen op kunt plaatsen.
Of… stap 6, vergeet bovenstaande stappen
En schakel een externe partij in die jou kan helpen bij één of meerdere van bovenstaande stappen. Zeeland Business heeft veel ervaring met het creëren van podcasts voor klanten. Dit kan via de studio in Goes of op een locatie naar keuze. Meer informatie hierover, klik hier
Zeeuwse zakelijke podcasts op Zeelandbusiness.nl
Heb jij een interessant verhaal te vertellen richting het bedrijfsleven in Zeeland en heb je podcasts hiervoor beschikbaar? Informeer ons hierover via een berichtje naar info@zeelandbusiness.nl.
Wellicht voegen we jouw podcast toe aan ons podcastoverzicht.
Dit bericht delen
Gerelateerd nieuws
Webinar EU Taxonomie Baker Tilly
14 januari 2025
Op welke manieren kun jij reclame maken voor jouw bedrijf?
10 januari 2025
Alle informatie over de arbeidsmarkt op één plek
9 januari 2025
Eenmanszaak of BV? Zo maak je de juiste keuze!
7 januari 2025