In Marketing, Uitgelicht10 januari 20255 Minuten

Op welke manieren kun jij reclame maken voor jouw bedrijf?

buitenreclame

Weinig bedrijven kunnen groeien of overleven zonder reclame te maken, of zoals dat tegenwoordig heet: aan marketing te doen. Je doelgroep moet immers wel weten dat je bestaat en daar ook regelmatig aan herinnerd worden om daadwerkelijk zaken met je te komen doen. Maar reclame maken is, zeker in de huidige tijd, op allerlei manieren mogelijk. Het kan moeilijk zijn om dat allemaal te overzien als je je bezig gaat houden met marketing voor je bedrijf. We bespreken op wat voor manieren je allemaal reclame zou kunnen maken voor je bedrijf.

Online marketing

Veel marketing vindt tegenwoordig online plaats, omdat de economie zich ook deels verplaatst heeft naar de online wereld. Maar zelfs als je niet online producten of diensten verkoopt, loont het om online zichtbaar en vindbaar te zijn. Je kunt online heel gericht adverteren op social media platforms zoals Facebook, Instagram, LinkedIn en TikTok. Maar ook betaalde advertenties via Google Ads brengen je website snel onder de aandacht van potentiële klanten. Zonder daar te adverteren, is het vooral ook erg belangrijk om je website te optimaliseren voor zoekmachineoptimalisatie (SEO). Dat betekent dat hij zo in elkaar moet steken dat een zoekmachine als Google hem hoog aanslaat en je hoog in de zoekresultaten komt bij relevante zoektermen. Verder kun je ook nog gebruikmaken van e-mailmarketing. Daarvoor moet e-mailadressen van (potentiële) klanten verzamelen en vervolgens regelmatig nieuwsbrieven versturen met aanbiedingen, updates of waardevolle tips.

Contentmarketing

Een vorm van marketing die zich ook in de online wereld afspeelt, is contentmarketing. Dit gaat letterlijk om het bieden van waardevolle inhoud voor geïnteresseerden. Dat kan op verschillende manieren. Bijvoorbeeld door blogs te schrijven die waardevolle informatie bieden aan lezers en jouw expertise benadrukken. Modern en erg in trek zijn ook podcasts of video’s. Daarin kun je kennis delen of juist interessante verhalen vertellen over je merk. Let er daarbij natuurlijk wel op dat je iets maakt dat aansprekend is voor kijkers en luisteraars en niet alleen voor jezelf. Je kunt voor deze formats gebruikmaken van platforms zoals YouTube of Spotify. Verder zou je ook nog webinars kunnen organiseren. Dat zijn interactieve livesessies waarin je je expertise deelt en in contact treedt met je doelgroep.

Lokale zichtbaarheid

Zeker voor een bedrijf met een lokale doelgroep kan het erg lonen om ook aan offline marketing te doen. Dat kan op verschillende manieren, maar een zeer effectieve manier om lokale zichtbaarheid te creëren is door reclame te maken in de openbare ruimte. Een manier om dat te doen is door je bedrijfswagen(s) te bestickeren met je bedrijfslogo en contactgegevens. Daarnaast kun je ruimte kopen op reclameborden in de buurt en posters of banners in de buurt of langs druk bezochte wegen plaatsen. Het nadeel van al deze zaken is dat ze in het donker weinig impact hebben. Wat wel 24 uur per dag impact heeft, is lichtreclame. Dit zijn reclameborden met licht erin die aan bijvoorbeeld lantaarnpalen hangen op drukbezochte plekken en de hele dag door goed zichtbaar zijn. Door bijvoorbeeld deze vorm van buitenreclame in Goes te benutten, kun je effectief je lokale doelgroep bereiken.

Traditionele media

Dan zijn er natuurlijk ook nog de traditionele media waar je gebruik van zou kunnen maken om te adverteren. Bijvoorbeeld in de lokale krant of in een lokaal huis-aan-huisblad. Maar een nationale krant of tijdschrift kan, afhankelijk van je doelgroep, natuurlijk ook een optie zijn. Flyeren is daarnaast tevens een mogelijkheid. Op flyers kun je relatief veel informatie kwijt, en omdat mensen ze in handen krijgen, hebben ze ook de gelegenheid om die informatie daadwerkelijk in zich op te nemen. Een andere optie is adverteren op radio of televisie. Kies een zender waar jouw doelgroep naar zou kijken of luisteren en koop daar advertentie ruimte in. Probeer een goede reclame in elkaar te zetten die blijft hangen en je boodschap goed overbrengt.

Toch is de reclame waar je uiteindelijk op hoopt mond-tot-mondreclame. Die kost je namelijk geen geld, maar is wel heel veel waard. Het betekent namelijk dat je tevreden klanten hebt die de boodschap doorgeven aan andere potentiële klanten. Dat is ook een reden om tevreden klanten te stimuleren online een review over je bedrijf achter te laten op bijvoorbeeld Google of TrustPilot.

TekstschrijverDanny Bijl

Dit bericht delen