In Events, Marketing21 december 20213 Minuten

Netwerken in top 3 zichtbaarheid

Netwerken

Zeeland Business

Van alle mogelijke manieren om je zichtbaarheid te vergroten, is netwerken een van de belangrijkste, weet Tim van den Berg, directeur en senior-adviseur van Zeeland Business. “Netwerken staat in mijn
top 3 van zichtbaarheidstools, samen met onlinekanalen én een professionele invulling daarvan.”

Wat verstaat Tim eigenlijk onder netwerken?

“Netwerken staat in mij n top 3 van zichtbaarheidstools, samen met de juiste inzet van kanalen richting jouw doelgroep én een professionele invulling van jouw boodschap.

Op welke manieren kun je netwerken?

“Netwerken kun je live doen bij events zoals onze netwerkbijeenkomst op 28 september bij Your Surprise. Maar netwerken kan ook online via social media. Dat hoeft helemaal niet veel tijd of budget te kosten. Alleen het reageren op andermans berichten is vaak al een goede manier om je zichtbaarheid te vergroten.”

Waar begin je, als je goed zichtbaar wilt zijn?

“Bij het bepalen van je doelgroep. Wie wil je bereiken en waar bevindt diegene zich? Vooral starters maken nogal eens de fout om zoveel mogelijk en overal te gaan communiceren en netwerken. Je kunt veel beter eerst goed kijken waar je doelgroep zit en je daar specifiek op richten. Dat geldt voor netwerken én voor de inzet van de juiste kanalen.”

Hoe zet je de juiste kanalen in?

“Dat is vrij ingewikkeld. Op zich kan iedereen een social mediapost maken of een website beheren. Maar om deze zo effectief mogelijk in te zetten, komt kennis van relevante content, algoritmes, kanalen en advertisingsmogelijkheden kijken. Daarnaast moet je de juiste communicatiemix bepalen. Tevens verandert dit in rap tempo. Zo passen LinkedIn en Facebook regelmatig hun algoritmes aan. Vaak kun je beter een marketingexpert inschakelen die je helpt bij het creëren van pakkende content en de juiste inzet van online of offlinekanalen. Juist die optimale inzet zal gaan zorgen voor nieuwe leads. En dat hoeft echt niet een grote investering te zijn, breng je de juiste focus aan, dan is iedere euro investering het waard. “

Wanneer is netwerken en online zichtbaarheid belangrijk?

Altijd. Niet alleen als je als starter in beeld wilt komen bij je doelgroep. Ook voor gevestigde bedrijven is zichtbaarheid belangrijk. Zo houd je bestaande klanten en relaties aangehaakt bij je bedrijf.”

Tim van den Berg

Redacteur: Kim de Booij

Fotograaf: Mark Feenstra

Dit bericht delen