In Marketing, Uitgelicht14 april 20234 Minuten

Hoe gebruik je flyeren als effectief marketinginstrument?

Er zijn verschillende vormen van offline marketing die nog steeds zeer van pas kunnen komen. Zo kun je bijvoorbeeld posters […]

Hoe gebruik je flyeren als effectief marketinginstrument

Er zijn verschillende vormen van offline marketing die nog steeds zeer van pas kunnen komen. Zo kun je bijvoorbeeld posters laten drukken met je reclameboodschap. Hierbij maak je gebruik van de openbare ruimte, maar moet je inspelen op het feit dat mensen er doorgaans maar kortstondig naar kijken. Desalniettemin kan het een effectief marketinginstrument zijn. Dat geldt ook voor flyeren. Maar hoe pak je flyeren het beste aan om te zorgen dat het inderdaad een effectief marketinginstrument is?

Definieer je doelgroep

Als je van plan bent om flyers te laten drukken, is het van belang dat je eerst duidelijk hebt wie je wilt bereiken met je flyers. Je moet je doelgroep kennen om ze te kunnen bereiken, anders ben schiet je met hagel op een klein doelwit. Pas als je weet wie je doelgroep is, kun je de juiste boodschap communiceren die aansluit bij hun behoeften en interesses.

Ontwerp een aantrekkelijke flyer

Als je weet naar wie je gaat communiceren en wat je boodschap gaat zijn, is het zaak om die boodschap goed over te brengen. Daarvoor moet je een aantrekkelijke flyer ontwerpen die er professioneel uitziet en informatie duidelijk en overzichtelijk communiceert. Je hebt een pakkende titel nodig, een afbeelding die aanspreekt en passend is maar niet volledig de aandacht trekt en je moet je informatie bondig en in blokken met witregels ertussen communiceren. Vergeet vooral geen duidelijk call-to-action op je flyer te zetten om de ontvanger tot actie aan te zetten.

Kies de juiste locatie

Als je flyer ontworpen en gedrukt is, is het vervolgens zaak om hem te verspreiden. Hiervoor moet je naar je doelgroep toe, zodat de flyers aan hen overhandigd kunnen worden en dus op de goede plek terechtkomen. Kies daarom de locaties waar je gaat flyeren met zorg. Dit moeten plekken zijn waar je doelgroep veel komt, zoals bijvoorbeeld winkelcentra, universiteiten of sportclubs.

Maak gebruik van promotieteams

Als je flyeren wilt inzetten als effectief marketinginstrument, moet je er ook actief werk van maken. Dat werk kun je uitbesteden aan een promotieteam dat de verspreiding voor je kunnen doen en als uithangbord kunnen fungeren door op een opvallende manier aanwezig te zijn op een gekozen locatie. Zij kunnen dan ook vragen van potentiële klanten beantwoorden en meer informatie verstrekken over je bedrijf of evenement. Ondertussen kunnen jij en je medewerkers je gewoon met je core business blijven bezighouden.

Meet de effectiviteit

Natuurlijk wil je wel graag weten hoe effectief je flyercampagne geweest is. Daarom is het nuttig om de effectiviteit ervan te meten. Als je van tevoren weet dat je dit wilt doen, is het handig om ervoor te zorgen dat je mensen kun herleiden naar je flyer. Bijvoorbeeld door een kortingsactie op de flyer te zetten, zodat men de flyer moet meenemen om gebruik van de korting te kunnen maken. Vervolgens kun je bijhouden hoeveel flyers er op die manier bij je terugkomen en in welke mate je campagne dus aangeslagen is.

Flyers kunnen dus zeker effectief zijn als marketinginstrument, maar dan moet je ze wel op een zorgvuldige manier inzetten voor je campagne. Nu geldt natuurlijk voor elke marketinginvestering dat je dit zorgvuldig moet aanpakken om geen geld te verspillen. Maar voor ieder marketinginstrument geldt weer een eigen werkwijze. Met bovenstaande stappen kun je van je flyercampagne een succes maken.

Dit bericht delen