
Het afval dat een bedrijf produceert, wordt bedrijfsafval genoemd. Voor de inzameling en het afvoeren van dit bedrijfsafval is iedere ondernemer aan regels gebonden. De ondernemer is er zelf verantwoordelijk voor aan dit beleid te voldoen. In dit artikel lees je wat de regels zijn rondom de verwerking van bedrijfsafval.
- Wat is bedrijfsafval?
Onder bedrijfsafval wordt al het afval verstaan dat binnen een bedrijf wordt geproduceerd. Bedrijfsafval omvat dus alle afvalstromen: van papierafval tot chemisch afval. Als ondernemer ben je zelf verantwoordelijk voor het scheiden, de inzameling en het afvoeren van het eigen bedrijfsafval. Je bent verplicht om het bedrijfsafval gescheiden aan te bieden.
Afvalsoorten die je als ondernemer tenminste dient te scheiden:
- Karton- en papierafval
- GFT en groenafval
- Glas
- Textiel
- Kunststof
- Hout
- Metalen
- Elektrische en/of elektronische apparatuur
- Gevaarlijk en/of chemisch afval
Ook als ZZP’er of ondernemer met een kantoor aan huis, dien je je bedrijfsafval in te zamelen en gescheiden af te voeren. Het komt voor dat kleine ondernemers vrij worden gesteld van het scheiden van bepaalde afvalsoorten.
- Hoe regel je de afvalinzameling?
Als ondernemer draai je zelf op voor de kosten van het inzamelen van het bedrijfsafval. Voor de inzameling sluit je een inzamelingscontract af bij de gemeente of een particuliere inzamelaar. De inzamelaar zorgt ervoor dat jouw afval op de juiste plek terecht komt.
- Particuliere afvalinzameling: Particuliere afvalinzamelaars halen vrijwel al het afval op. De kosten van particuliere afvalinzameling worden bepaald door de huur van een afvalcontainer, de kosten voor het vervoer van het afval en de verwerkingskosten. Deze verwerkingskosten verschillen per afvalsoort. Om kosten te besparen kun je samen met andere ondernemers één contract afsluiten bij de particuliere afvalinzamelaar.
- Gemeentelijke afvalinzameling: Als het bedrijfsafval overeenkomt met huishoudelijk afval, kun je het bedrijfsafval op laten halen door de gemeente. De gemeente rekent hiervoor contractkosten of een reinigingsrecht: een bedrag dat je maandelijks aan de gemeente betaalt voor het ophalen en verwerken van je bedrijfsafval. Dit reinigingsrecht verschilt per gemeente.
Als je weinig bedrijfsafval hebt, kun je er ook voor kiezen om het zelf naar de milieustraat brengen.
Dit bericht delen
Gerelateerd nieuws
Veel kansen in uniek Zeeland
5 februari 2025
Dit zijn de winnaars van de Zeeuwse Business Awards 2025!
3 februari 2025
Verhuur opslagruimte is nieuwe tak van MMPS
27 januari 2025
Afscheid Daan Schalck als CEO van North Sea Port
23 januari 2025
Hulp nodig bij vinden van arbeidsmigranten?
20 januari 2025