In Marketing, Uitgelicht26 april 20233 Minuten

Wat is SEO en waarom is het belangrijk voor mijn bedrijf?

SEO, oftewel zoekmachineoptimalisatie, is een belangrijk onderdeel van online marketing. Het is een proces waarbij websites worden geoptimaliseerd om hoger […]

Wat is SEO en waarom is het belangrijk voor mijn bedrijf

SEO, oftewel zoekmachineoptimalisatie, is een belangrijk onderdeel van online marketing. Het is een proces waarbij websites worden geoptimaliseerd om hoger te scoren in de zoekresultaten van zoekmachines, zoals Google. Het belang van SEO wordt steeds groter en het is tegenwoordig bijna onmogelijk om online succes te behalen zonder een goede SEO-strategie. In dit artikel zullen we bespreken waarom deze marketingdiscipline zo belangrijk is en waarom het de moeite waard is om te investeren in een goede SEO-strategie.

Meer verkeer

Allereerst is SEO belangrijk omdat het meer verkeer naar je website kan genereren. Als je hoger scoort in de zoekresultaten van zoekmachines, zullen meer mensen je website vinden en bezoeken. Dit betekent dat je meer potentiële klanten kunt bereiken en dat je meer kansen hebt om leads te genereren en conversies te stimuleren. Dit is te vergelijken met de locatie van een fysieke winkel: in de hoofdstraat midden in het centrum trekt jouw kledingwinkel waarschijnlijk meer bezoekers dan op een afgelegen plek op het industrieterrein, omdat daar minder mensen langs komen. Sta je in de top-5 bij Google dan zien meer mensen jouw winkel en kun je dus meer bezoekers verwachten dan wanneer je ergens achteraan op de 6de pagina staat.

Betrouwbaarheid

Daarnaast kan SEO bijdragen aan de geloofwaardigheid en autoriteit van je merk. Wanneer je website hoog scoort in de zoekresultaten van zoekmachines, geeft dit aan dat jouw website relevant en betrouwbaar is voor gebruikers. Veel gebruikers klikken liever op een echt organisch resultaat (door Google zelf geselecteerd) dan ok een van de advertenties bovenin.

Naamsbekendheid

Door goed zichtbaar te zijn creëer je ook naamsbekendheid. Ook (be)zoekers die niet direct op jouw website klikken zijn er mogelijk wel even langs gescrold en hebben jouw naam even in hun ooghoek zijn verschijnen. Bij een volgende zoektocht zullen ze waarschijnlijk sneller geneigd zijn om op jouw link te klikken. Wanneer jouw bedrijf ook fysieke (offline) locaties heeft is de kans groter dat een klant die toevallig langsloopt ook even binnenstapt als hij of zij de naam online al eens tegen is gekomen. Op die manier stimuleert een online SEO-strategie ook de offline verkopen.

Dankzij deze redenen is SEO voor elk bedrijf van groot belang. Het kan zorgen voor meer verkeer naar de website, meer betrouwbaarheid in het bedrijf, en meer naamsbekendheid. Al deze factoren kunnen leiden tot meer inkomsten. Investeringen in SEO zijn daarom investeringen in het groeien van het bedrijf zelf. Een effectieve manier om dit te doen is om een SEO marketing bureau het voor je te laten doen. Zij hebben de expertise en ervaring en zullen zorgen dat jouw investering het waard wordt.

Lees ook: 10 x zoekmachineoptimalisatie tips voor je website om hoger in Google te ranken

Dit bericht delen