
Vraag iemand een fysieke beschrijving te geven van een accountant of belastingadviseur en goede kans dat daar een witte man in pak uitrolt. Daar moet verandering in komen, vindt men bij Baker Tilly. Zelf geven ze graag het goede voorbeeld.
“Diversiteit en inclusiviteit is een belangrijk speerpunt binnen onze organisatie”, begint Carin Welters. Als vrouwelijke partner binnen Baker Tilly Nederland heeft ze dit punt op de agenda gezet. “Ik vind het belangrijk dat aankomend talent gezien wordt, ongeacht genderidentiteit, afkomst of beperking. Iedereen moet zich bij Baker Tilly thuis voelen en gelijke kansen krijgen.”
Strijd om gelijke rechten
“Carin maakt zich hier al heel lang hard voor”, vertelt Talitha Valkier, Senior Manager bij Baker Tilly. “Met resultaat. Inmiddels zijn er dit jaar vier vrouwen als partner benoemd en zie je ook in de managementfuncties een dergelijke beweging.” “Ik strijd inmiddels niet meer als enige om gelijke rechten”, vervolgt Carin, “maar krijg veel hulp van collega’s zoals Talitha. We zien gelukkig ook dat onze klanten en potentiële kandidaten aan ons vragen hoe ons beleid op diversiteit en inclusiviteit eruit ziet.”
Harde doelstellingen
“We zitten nog maar aan het begin van ons verandertraject”, gaat Carin verder. “Een belangrijke stap wordt dat we concrete KPI’s hebben geformuleerd. We zullen in de toekomst nog meer KPI’s formuleren rondom gelijkwaardigheid in gender, etniciteit en neurodiversiteit. Uiteraard is dat spannend. Immers als je geen consequenties aan KPI’s verbindt, dan hebben de KPI’s weinig waarde. KPI’s zijn zeker belangrijk. Het goede gesprek hierover voeren nog meer.”
Nu intern waarmaken
“We hebben ons ook publiekelijk gecommitteerd aan heldere doelstellingen in het kader van diversiteit en inclusiviteit door het convenant Diversiteit van beroepsorganisatie NBA te ondertekenen”, vult Talitha aan. “Het belangrijkste is nu dat we het intern waarmaken. Deels is dat al gelukt. Zo merk ik zelf dat mijn mening ertoe doet, dat er naar me wordt geluisterd en dat ik word gewaardeerd. Ik hoop ook aan andere jonge, ambitieuze mensen te laten zien dat je ouderschap – ik ben moeder van twee jonge kinderen – prima kunt combineren met een baan van 36 uur aan de top van ons bedrijf.”
Optimaal faciliteren
Tot die top komen, is waar Baker Tilly medewerkers bij wil helpen. “We hebben een vrij gelijke instroom in lagere functies”, legt Carin uit, “maar vanaf managementniveau ontstaat er een lek en verliezen we nog veel vrouwen. Komt het door de zorgtaken van het moederschap of door ongelijke kansen? Daar doen we actief onderzoek naar zodat we vrouwen optimaal kunnen aansporen en faciliteren in het doorgroeien en het combineren van werk en privé.”
Ook vrouwen aan zet
Naast Baker Tilly als werkgever, hebben ook vrouwen zelf stappen te zetten. “Vrouwen stellen zich vaak kwetsbaarder en bescheidener op”, aldus Talitha. “Zij solliciteren pas als ze tien van de tien functievereisten kunnen, waar een man eerder denkt: fake it till you make it. Vrouwen moeten zichzelf dus beter leren te verkopen. Baker Tilly helpt ze daarbij middels de training ‘Krachtig positioneren’. Dergelijke initiatieven krijgen steeds meer vorm en worden steeds breder uitgerold in de organisatie.”
Ben jij een sterke vrouw, of een taaie?
Wanneer je alles aanpakt om je te bewijzen en je elastiek maar uitrekt en uitrekt, ben je taai. Een sterke vrouw ben je als je af en toe ook eens ‘nee’ zegt.
www.bakertilly.nl T. 0113 242 000 Goes
Dit bericht delen
Gerelateerd nieuws
Veel kansen in uniek Zeeland
5 februari 2025
Dit zijn de winnaars van de Zeeuwse Business Awards 2025!
3 februari 2025
Verhuur opslagruimte is nieuwe tak van MMPS
27 januari 2025
Afscheid Daan Schalck als CEO van North Sea Port
23 januari 2025