In Economie, Inspiratie, Personeel4 mei 20235 Minuten

Tijdig inschakelen van professionele expertise

Tijdig inschakelen van professionele expertise

Werkgevers kunnen zich veel problemen en geld besparen door eerder een mediator, coach of adviseur in te schakelen. Maar veel werkgevers stellen dat het liefst zo lang mogelijk uit, merken zes ondernemers die daar dagelijks mee te maken hebben. Terwijl juist veel voordeel valt te behalen bij het tijdig inschakelen.”

Is het een geldkwestie, onbekendheid of wil men alle problemen zoveel mogelijk zelf oplossen? Feit is dat veel externe deskundigen die ondernemers kunnen helpen met personeels- of financiële vraagstukken, vaak pas worden ingeschakeld als het al bijna te laat is. Omzet- en marketingstrateeg Mariska Brinkman (Bloeibusiness) helpt bedrijven onder meer bij het stellen van realistische doelen. “Ondernemers voelen druk als ze naar hun idee te weinig omzet halen. Vaak wordt er dan naar de medewerkers gekeken. Maar het ligt meestal aan onrealistische doelen of aan omstandigheden in de markt die onvoldoende zijn geanalyseerd.” Budgetcoach Merijn Nuijten (Budgetcoach Zuidwest) wordt vaak pas ingeschakeld als er al loonbeslagen zijn gelegd. “Het is zowel voor de werkgever als de werknemer interessant om het zover niet te laten komen. Medewerkers die financieel goed in hun vel zitten, zijn productiever en minder ziek. Door bij een verzoek om een voorschot of een lening hulp aan te bieden, kan loonbeslag vaak worden voorkomen.” Ook registercasemanager en inkomensspecialist Yvette Wissekerke (InZet samen in regie) wordt in veel gevallen pas gebeld als een werknemer al ziek thuis zit. “Ik kan al eerder kijken naar inzetbaarheid en vitaliteit van medewerkers. Een verzuimtraject kost geld, ik kan helpen dat te verkorten of te voorkomen.

Blijven communiceren
Alle zes ondernemers zijn het erover eens dat problemen vaker dan nodig uit de hand lopen. Arbeidsrechtadvocaat en mediator Cherique Hilgers (Rechtsetters Advocatuur & Mediation): “Wanneer de arbeidsrelatie al volledig is ontploft, is procederen vaak de enige uitweg. Als je eerder aan de bel trekt, kan mediation nog uitkomst bieden. Als je het laat aankomen op een rechtszaak, zijn er vaak uiteindelijk alleen maar verliezers. Met  die arbeidsrelatie komt het niet meer goed en dat is zonde, want daar heb je toch allebei flink in geïnvesteerd.” “Misschien denken ook werknemers dat hulp nog niet nodig is, of speelt schaamte daarbij een rol”, denkt accountant Annabel Dekkers (Van Voren Accountancy). Anniek Risseeuw (trainer/coach LifeAct): “In de VS is het veel normaler om regelmatig over problemen te praten, daar is het meer onderhoud. Maar ik zie in Nederland wel een kentering komen, waardoor wij ook hier meer preventief gaan werken.

Hoge werkdruk
Annabel merkt in haar accountantskantoor dat ze vooral als accountant wordt ingeschakeld, maar dat er ook veel vraag is naar advisering op diverse andere vlakken. “Helaas weet ik niet altijd in detail wat er allemaal aan hulplijnen bestaat. Door de hoge werkdruk ben ik al blij als ik klaar ben met de cijfers, maar is het ook belangrijk om voldoende tijd vrij te maken voor advisering.” De hoge werkdruk is niet alleen voor Annabel een probleem, maar speelt bij heel veel ondernemers. Dat maakt dat personeelsproblemen soms nog sneller uit de hand lopen. Cherique herkent dat: “Die mensen zijn wel je kapitaal, daar moet je goed voor zorgen wil je ze aan je blijven binden.

Medewerkers, een kostenpost of investering?
Volgens Yvette heeft het ook te maken met leiderschap. “Het begint met preventie. Ga in gesprek met elkaar. Maak van verzuimgesprekken nu eens inzetbaarheidsgesprekken en zoek uit wat er aan de hand is. En dan kun je verzuim misschien voorkomen.” Cherique ziet in haar praktijk dat werknemers zich wel eens ziekmelden, zonder echt ziek te zijn. “Vaak ziet die persoon dan geen oplossing meer voor een probleem en wil hij eigenlijk gewoon weg. Dan is ziekmelden een onderhandelingsstrategie, maar uiteindelijk is niemand daarbij gebaat.” Anniek: “Daar ligt nog iets onder. Medewerkers zijn een kostenpost en meestal ook de grootste. Jammer dat er vaak zo naar medewerkers wordt gekeken. Want als je medewerkers ziet als een investering en ze als mens behandelt, zullen ze harder werken. Geef mensen de kans hun eigen dag in te delen, geef ze verantwoordelijkheden. Daar krijg je zoveel loyaliteit voor terug.

Dit bericht delen