Steeds meer ondernemers besteden hun personeels- en salarisadministratie uit. En dat is logisch, vindt Alwin van Dongen, partner Payroll Services bij Baker Tilly in Goes. “Je administratie heeft aandacht nodig en doe je er niet even bij. Baker Tilly legt hier sinds kort landelijk nog meer focus op, waardoor onze klanten profiteren van innovatieve oplossingen.”
Vanwege de krapte op de arbeidsmarkt hebben veel werkgevers geen mensen meer om de personeels en salarisadministratie bij te houden, vertelt Alwin. “Bovendien gaat het hier om complexe wet- en regelgeving die steeds verandert. Het is lastig om dat allemaal zelf bij te houden.” Daarom voert Baker Tilly inmiddels de administratie van een groot aantal Zeeuwse bedrijven, of ze nu één of tweehonderd werknemers hebben. Personeels- en salarisadministratie is arbeidsintensief werk en wordt steeds meer geautomatiseerd, legt Alwin uit. “Vooral jonge werknemers vragen daar ook om. Die zijn gewend om een digitaal contract te krijgen, dat ze met één klik ondertekenen, waarna het in hun digitale personeelsdossier terechtkomt. En die digitale mogelijkheden breiden we steeds verder uit.”
Ziekteverzuim
Een manier waarop dat gebeurt, is met het programma Xpertsuite. “Dit is een oplossing die de processen rondom verzuim optimaliseert. Via een digitaal platform werken werkgever, verzekeraar en arbodienst samen. Een ziekmelding door de werkgever komt direct bij de juiste instanties terecht en er volgt automatisch opvolging. Zo worden alle stappen in het proces op tijd gesignaleerd.” Xpertsuite werkt in nauwe samenwerking met de employment adviseurs van Baker Tilly. “Op die manier functioneren we als één loket voor de werkgever. Wij ontzorgen niet alleen, maar kunnen ook proactief ingrijpen. Bijvoorbeeld als een werkgever een ziekmelding doet in verband met een arbeidsconflict. In zo’n geval komt er direct een melding binnen bij onze arbeidsjuristen en vragen we of we kunnen helpen.”
Subsidies
Een ander manier waarop Baker Tilly werkgevers ondersteunt, is bij het Loonkostenvoordeel. In samenwerking met de landelijke organisatie Subadvies. “Werkgevers die mensen met een rugzakje aannemen, laten vaak subsidies liggen. Via een geautomatiseerd proces kunnen we bij het UWV checken of een recent aangenomen werknemer een verleden heeft, op basis waarvan de werkgever een loonkostensubsidie kan ontvangen. De werknemer hoeft hiervoor alleen een korte vragenlijst in te vullen. Uiteraard gebeurt deze check alleen met goedkeuring van de werkgever en de werknemer en blijft de privacy gewaarborgd.” Een vergelijkbare check kan ook worden uitgevoerd wanneer een werkgever iemand aanneemt die vervolgens door ziekte uitvalt. “Heeft die werknemer een verleden met ziekteverzuim, dan kan de werkgever een tegemoetkoming krijgen van het UWV.”
Niets extra’s
Een ondernemer die de personeels- en salarisadministratie onderbrengt bij Baker Tilly betaalt niets extra’s voor deze diensten. Alleen de uren die Baker Tilly stopt in advies en begeleiding worden in rekening gebracht. “Digitalisering staat bij ons hoog in het vaandel. Met de beschikbare software willen we het proces voor onze klanten optimaliseren. Vroeger waren dat vooral de grote klanten, maar ook de kleine ondernemer zoekt tegenwoordig naar dit soort oplossingen. Die willen dat papierwerk ook niet meer. Op deze manier werk je efficiënt, effectief en sneller. Je hebt minder personeel nodig en ook op het gebied van privacy en AVG wordt alles netjes geregeld.”
www.bakertilly.nl T. 0113 242 000 Goes
Dit bericht delen
Gerelateerd nieuws
Nieuwe koers kabinet moet financierbaarheid mkb verbeteren
10 december 2024
Waterstate Wellness Hotel verwelkomt zakelijke klant
26 november 2024