In Marketing23 februari 20223 Minuten

Online marketing: kan jouw onderneming nog zonder?

Online Marketing

Wat voor bedrijf je ook hebt, en of je nu producten of diensten aan de man brengt, eigenlijk kun je niet zonder online marketing. Zelfs als je enkel offline diensten aanbiedt heb je online marketing nodig. Dit komt doordat mensen die jouw diensten nodig hebben waarschijnlijk via internet naar je op zoek zijn. Als jij geen goede website of marketingstrategie hebt zul je dus weinig klanten trekken. Maar hoe pak je dat aan, en welke zaken kun je zelf doen en welke beter uitbesteden aan een SEO expert? Je leest het hier!

Stap 1: Een goede website

Het begint natuurlijk allemaal met een goede website. Deze moet een heldere structuur hebben, met goed geschreven teksten die precies aan zowel je klant als aan Google laten weten wat je te bieden hebt. Teksten schrijven voor Google is moeilijker dan het lijkt, voornamelijk doordat je tevens wilt dat ze lekker leesbaar zijn voor jouw bezoekers. Een SEO expert kan je daarbij helpen, zodat je zeker weet dat je de juiste snaar raakt én goed vindbaar bent. De afbeeldingen op je website kun je doorgaans zelf selecteren. Let er daarbij op dat ze precies passen bij jouw aanbod, want Google kan tegenwoordig afbeeldingen ‘lezen’ en straft het af als je iets totaal irrelevants gebruikt.

Stap 2: Linkbuilding

Linkbuilding heeft betrekking op het vergaren van zoveel mogelijk (kwalitatief goede!) links naar jouw website. Hoe meer je er hebt, hoe belangrijker zoekmachines jouw website zullen vinden. Daardoor kom je hoger in de zoekresultaten te staan, waardoor je vanzelf meer bezoekers trekt. Je kunt deze links zowel kopen als ze proberen gratis te krijgen. In ruil voor een blogpost van jouw hand bijvoorbeeld, of in ruil voor een gratis product of dienst. Vooral bloggers staan daar vaak voor open. Dit is echter wel een tijdrovend klusje, waardoor veel ondernemers ervoor kiezen om hun linkbuilding uit te besteden aan een SEO expert. Deze zal zorgen voor goede content, die vervolgens op allerhande websites met relevante content wordt geplaatst. Het is relatief duur, maar levert wel snelle resultaten op.

Stap 3: adverteren op Google

Heb jij te weinig geduld om op de resultaten van bovenstaande aanpak te wachten? Dan kun je er natuurlijk ook voor kiezen om te adverteren op Google. In dat geval kies je één of enkele zoekwoorden, en aan mensen die deze intikken wordt jouw advertentie getoond. Je betaalt per klik, dus elke keer als iemand doorklikt naar jouw website. Daarom is het aan te raden de advertentie zeer specifiek in te stellen. Dit is moeilijker dan het lijkt, waardoor je zult merken dat je advertentiebudget er doorheen vliegt zonder dat je veel resultaten krijgt. Een SEO expert kan je doorgaans ook op het gebied van SEA adviseren, waardoor je zoveel mogelijk uit je advertentiebudget haalt.

Dit bericht delen