In Sales & Groei10 december 20213 Minuten

Kritisch naar jezelf kijken

Bedrijfsstrategie houdt je op koers Je wilt je bedrijf laten groeien. Of je wil beter worden in wat je nu […]

Header

Bedrijfsstrategie houdt je op koers

Je wilt je bedrijf laten groeien. Of je wil beter worden in wat je nu doet. Om dat op een doordachte manier te doen, heb je een bedrijfsstrategie nodig. Maar hoe kom je daaraan? “Durf kritisch naar jezelf te kijken.”

Als beginnende ondernemer heb je ooit wel eens ondernemingsplan gemaakt. Maar toen het balletje ging rollen, was je vooral bezig met zoveel mogelijk klanten van dienst zijn. Dat je daarbij jezelf voorbij holt, je personeel de draad kwijt is en orders af en toe misgaan, merk je pas als het te laat is. “Van de ondernemers die in de problemen komen, heeft 99 procent geen bedrijfsstrategie”, zegt Scarlett Kwekkeboom van adviesbureau Janse & Janse. “Veel ondernemers vliegen erin zonder duidelijk doel voor ogen. Een bedrijfsstrategie helpt je om focus en koers te houden.”

Je doel bepalen begint met uitzoeken wat jouw bedrijf maakt tot wat het is. “Wat maakt jou uniek? Wat is jouw drive? Hoe ziet het bedrijf er in jouw droom uit? Welke producten leveren wij, hoe doen we dat, met welke mensen? Vervolgens zoek je uit wie je klanten zijn, wat zijn hun behoeften, welke ontwikkelingen spelen een rol. Wil je groeien, bedenk dan hoe, met welk team en welke middelen.” Dat kun je zelf onderzoeken, of je schakelt hulp in, zegt Scarlett. “Het gaat erom dat je jezelf kritische vragen stelt. De antwoorden geven je een overzicht van wat er moet gebeuren om je doel te bereiken.”

Heb je eenmaal een strategie, dan is het verstandig om die regelmatig te toetsen, zegt Scarlett. “Elk jaar kijk je waar je staat: is het doel al bereikt? En eens in de drie jaar kijk je of er redenen zijn om je doel bij te stellen. Misschien ben je klaar voor de volgende stap.” Sinds vorig jaar is er nog een belangrijke aanleiding om een bedrijfsstrategie op te stellen, vertelt Scarlett. “Via de SLIM-subsidie is 20 miljoen euro per jaar beschikbaar voor MKB’ers die willen investeren in de ontwikkeling van hun personeel. Het opstellen van een strategie maakt onderdeel uit van de subsidie.”

Redacteur: Liesbeth Mallekoote

Fotografie: Freddy Dirickx

 

 

Dit bericht delen