In Marketing10 oktober 20236 Minuten

Eureka! De succesformule van BRAIN Communicatie

EUREKA is een creatieve werkplaats gevestigd in een oude villa net buiten Kapelle. Hier brainstormen en wisselen verschillende ondernemingen ideeën […]

Foto team Brain

EUREKA is een creatieve werkplaats gevestigd in een oude villa net buiten Kapelle. Hier brainstormen en wisselen verschillende ondernemingen ideeën uit over nieuwe producten en de laatste ontwikkelingen. Ook het marketing- en communicatiebureau BRAIN Communicatie is hier gevestigd met een jong en bevlogen team. Het bureau is bij meer dan 150 bedrijven verantwoordelijk voor de uitstraling en vormgeving op zowel online als offline kanalen. Met de opkomst van kunstmatige intelligentie, nieuwe commerciële mogelijkheden en een vernieuwde ambitie, kijkt BRAIN nu verder dan de Zeeuwse wateren voor een uitbreiding in Rotterdam.

Enkele jaren geleden vestigde BRAIN Communicatie zich op de Goessestraatweg 19 in Kapelle in de Zeeuwse innovatiehub Huize EUREKA. Aron Schreuder, het gezicht van het marketingbureau, legt uit dat de villa voorheen dienst deed als het Van Der Have kantoor. Vandaag is het een ontmoetings- en werkplek voor ondernemers en innovators uit Zeeland en daarbuiten, wat een bijzondere synergie creëert. Het marketingbureau BRAIN heeft zich dus bij uitstek gevestigd op een plek om steeds op nieuwe manieren en voor nieuwe producten commerciële successen te realiseren. Het marketingbureau mag tot haar klantenkring onder andere grote Zeeuwse namen zoals Coroos, Adri&Zoon en Jonika rekenen. Voor deze bedrijven denkt BRAIN na over de strategie, branding en (online) communicatie. Dit doet ze met een team van onder andere foto en videograven, website designers, editors en grafisch ontwerpers.

Aron legt uit dat het bij BRAIN allemaal draait om een unieke mix van innovatie en marketing, want behalve een goed product kunnen verkopen, moet een ondernemer ook toekomstbestendig zijn. Daarvoor is het tegenwoordig belangrijk om op een creatieve manier na te denken over het oplossen van de pijnpunten van de klant. Hierbij gaat het om kijken naar nieuwe mogelijkheden en kansen om die vervolgens om te zetten in bijvoorbeeld een professionele video, intuïtieve website of helder logo. Daarbij is een steeds belangrijk wordende factor technologie. Aron zegt dat BRAIN daarom verder denkt dan “klassieke” marketing, vormgeving of communicatie. Op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen en de nieuwste tools is daarvoor essentieel.

Eén van de meest impactvolle en besproken ontwikkelingen is natuurlijk kunstmatige intelligentie of artificial intelligence. Met name op het vlak van tekst, vormgeving en digitale communicatie speelt deze techniek een belangrijke rol. Daarom experimenteert BRAIN met nieuwe tools om op een slimme manier content de genereren. Aron zegt dat bedrijven moeten gaan nadenken over hoe digitale tools kunnen worden ingezet om commerciële, maar zeker ook duurzame groei kunnen gaan verbeteren en versterken.

Denk hierbij aan slimme chatbots, search engine optimisation (SEO), online experimenten en geautomatiseerde e-mailcampagnes. Open staan voor nieuwe ontwikkelingen is cruciaal, want ‘wat de techniek beter kan, moeten we aan de techniek over laten, zolang de eindbeslissing maar bij een mens blijft liggen en we duidelijke normen en waarden formuleren’, aldus Aron.

Een gevolg hiervan is dat technologie, in het bijzonder kunstmatige intelligentie, steeds vaker de grens vervaagt tussen de fysieke en de digitale wereld. Daardoor komen zaken als marketing, strategie, product, communicatie en klantinteractie steeds dichter bij elkaar te liggen. Aron denkt dat BRAIN met de innovatiehub Huize Eureka zich in een unieke positie bevindt. Hier zit namelijk tevens het softwarebedrijf Profects gevestigd met wie er kan worden samengewerkt om technologie in te zetten bij marketing- en verkoopprocessen. Voor het eerder genoemde bedrijf Adri&Zoon werd bijvoorbeeld ook een nieuw ordersysteem ontwikkeld en voor de groeiende onderneming TrendHout werd een configurator verwezenlijkt waarmee klanten zelf een tuinhuisje in 3D kunnen ontwerpen.

Juist door dit soort samenwerkingen komen innovatie en marketing dichter bij elkaar te liggen. Door deze twee factoren bij elkaar te brengen, ga je niet in hokjes maar mogelijkheden denken. Op deze manier wil het Zeeuwse bureau slimme merken creëren. Daar ligt volgens Aron de toekomst. Een mooi voorbeeld van zo’n slim merk is Agro4all, een platform die tuinders en boeren de mogelijkheid geeft snel inzicht te krijgen in de nodige gewasbescherming. Dit platform is door Profects ontwikkeld en er wordt nu door BRAIN Communicatie hard aan de weg getimmerd om gewasbescherming in Nederland en daarbuiten te verbeteren. Verder durven denken op het snijvlak van marketing, communicatie en technologie maakt van BRAIN Communicatie een belangrijke speler, zegt Aron. “Wij zijn het bedrijf voor slimme merken die de nieuwe status quo bepalen”.

Deze focus lijkt haar vruchten af te werpen, want BRAIN Communicatie denkt na over een uitbreiding tot buiten de Nederlandse landsgrenzen. Aron wil er nog niet al teveel over kwijt, maar hij geeft wel aan dat een eerste ontwikkeling een uitbreiding naar Rotterdam betreft. Hier gaat een jong en fris team aan de slag om de vlakken data, technologie en marketing dichter bij elkaar te brengen. Dit doel is afgelopen september al gerealiseerd. Samen kunnen nadenken over actuele thema’s, technologie en marketing is wat het Zeeuwse team energie geeft. De ambitie en enthousiasme is duidelijk te proeven als je met Aron of andere “brainers” praat. Een mooi voorbeeld van een Zeeuwse succesformule die met nuchterheid en ijver nog veel deuren kan gaan openen.

www.braincommunicatie.nl  T. 0113 700 282  Kapelle

Dit bericht delen