In Finance, Start-ups13 december 20213 Minuten

Bijna kwart van startende ondernemers en zzp’ers hield opstartkosten niet goed bij

Startende ondernemer
Drie tips om je belastingen vanaf het begin de baas te zijn

Uit een peiling van de Belastingdienst blijkt dat bijna een kwart van de startende ondernemers en zzp’ers* de opstartkosten van hun bedrijf niet goed bijhield. Dat is zonde, want ondernemers kunnen óók btw terugvragen over de zakelijke kosten die zij maakten voordat ze zich inschreven bij de Kamer van Koophandel (KVK). Met deze drie tips ben je vanaf het begin je belastingen de baas.

 Ondernemen blijft populair. Tussen 1 januari 2021 en 1 oktober 2021 startten 188.401 nieuwe bedrijven, een stijging van 9 procent ten opzichte van diezelfde periode in 2020 (KVK bedrijvendynamiek, derde kwartaal 2021). Startersvoorlichter Belastingdienst Ferry Hoogerheijde: “Er maken inderdaad nog steeds veel mensen de stap naar het ondernemerschap. Als ondernemer komt er veel op je af, waaronder je belastingzaken. Welke kosten zijn bijvoorbeeld wel en niet aftrekbaar? Hoe eerder je je oriënteert op je belastingzaken, hoe meer je uit je belastingzaken kunt halen. Zo weten mensen vaak niet dat de zakelijke kosten die zij al maken voordat ze hun onderneming starten, ook aftrekbaar zijn. Zoals kosten voor een website of voor briefpapier. Of dat de uren die ze besteden aan hun onderneming voordat ze zich inschrijven bij de KVK ook meetellen voor het urencriterium. Hierdoor lopen (pré)starters het risico dat ze dit niet goed bijhouden in hun administratie en belastingvoordeel mislopen.”

 Drie tips voor een goede start met je belastingzaken

  1. Volg een gratis online voorlichtingsbijeenkomst ‘Goede start met de Belastingdienst’. Hier word je bijgepraat over de belangrijkste belastingzaken waar je als ondernemer mee te maken krijgt. Zoals de administratie, btw en inkomstenbelasting. Ook kun je via de chat meteen vragen stellen aan belastingexperts.
  2. Doe de OndernemersCheck op belastingdienst.nl/starters om te zien of de Belastingdienst jou ziet als ‘ondernemer voor de inkomstenbelasting’. Zo ja, dan kun je mogelijk gebruikmaken van ondernemersfaciliteiten, waardoor je minder belasting betaalt.
  3. Als ondernemer doe je in principe altijd btw-aangifte. Kijk hier welke btw-tarieven gelden voor jouw onderneming. En breng de btw in rekening bij je klanten. Wil je zeker weten dat je de btw bij je btw-kwartaalaangiften op tijd kunt betalen? Zet dan de btw die je ontvangt van klanten direct apart.

Meer tips en hulpmiddelen? Check belastingdienst.nl/starters

 

Over het onderzoek

De flitspeiling is van 6 oktober tot en met 12 oktober 2021 uitgevoerd door PanelWizard in opdracht van de Belastingdienst. Aan het onderzoek namen 1012 ondernemers mee, waarvan 430 startende en kleine ondernemers (zzp’ers) die zelf hun btw-aangifte regelen of gebruikmaken van de kleineondernemersregeling. De ondernemers die gebruikmaken van de kleineondernemersregeling (182) beantwoordden geen vragen over de btw-aangifte.

 

Noot voor de redactie, niet voor publicatie:
Neem voor informatie over het persbericht, interviewverzoeken of de onderzoeksresultaten contact op met Jessica van Wegen, persvoorlichter Belastingdienst, via 06 29 64 73 48 of j.wegen@minfin.nl

Dit bericht delen