35 procent van de startende ondernemers en zzp’ers wil administratie efficiënter inrichten
Den Haag, 5 januari 2022 – Een goede administratie is van groot belang voor ondernemers: het vormt de basis voor hun bedrijfsvoering en belastingzaken. Uit een flitspeiling van de Belastingdienst blijkt echter dat 35 procent van de startende ondernemers en zzp’ers hun administratie efficiënter in zou willen richten. Het gaat hierbij om startende ondernemers en zzp’ers die zelf btw-aangifte doen of deelnemen aan de kleineondernemersregeling (KOR). Daarom begint de Belastingdienst het jaar met vijf tips voor een goede en efficiënte administratie.
Een goede administratie is niet alleen wettelijk verplicht, het geeft je als ondernemer ook op elk moment zicht op hoe het met je onderneming gaat. Hierdoor kun je de juiste bedrijfskeuzes maken en op tijd bijsturen als dat nodig is. Het helpt ook om goed en snel aangifte te doen voor de btw en de inkomstenbelasting. Én regelmatig en tijdig te kunnen checken op welke aftrekposten je recht hebt. Maar wat is precies zo’n goede administratie?
“Een goede administratie is voor elke ondernemer anders”, legt startersvoorlichter Belastingdienst Ferry Hoogerheijde uit. “Als je bijvoorbeeld op de markt groente verkoopt, heb je een kasadministratie nodig. Als architect niet. Het is in ieder geval belangrijk dat je administratie een weergave geeft van de activiteiten van jouw bedrijf. Ik heb het dan niet alleen over de financiële administratie, maar bijvoorbeeld ook over de afspraken uit je agenda en de contracten die je hebt afgesloten. Daarnaast moet de administratie actueel, raadpleegbaar en op redelijke termijn te controleren zijn door de Belastingdienst.”
Vijf tips voor een goede en efficiënte administratie
Goede administratie ook van belang voor deelnemers kleineondernemersregeling |
Dit bericht delen
Gerelateerd nieuws
Nieuwe koers kabinet moet financierbaarheid mkb verbeteren
10 december 2024
Waterstate Wellness Hotel verwelkomt zakelijke klant
26 november 2024