In Innovatie, Inspiratie, Tech24 februari 20234 Minuten

Zo maak je van hybride werken een blijvend succes: 3 tips

Tijdens corona was thuiswerken voor veel werknemers eerder regel dan uitzondering. Het leek tijdelijk, maar na de pandemie zijn veel […]

Tijdens corona was thuiswerken voor veel werknemers eerder regel dan uitzondering. Het leek tijdelijk, maar na de pandemie zijn veel werknemers hybride gaan werken: deels op kantoor en deels op afstand. Voor ondernemers en managers is het belangrijk om te kijken naar hoe hun medewerkers dit ook op lange termijn effectief en veilig kunnen blijven doen. In dit artikel vind je drie tips om van hybride werken een blijvend succes te maken.

Tip 1: Evalueer welke middelen nodig zijn

Het is altijd belangrijk dat apparatuur van medewerkers beveiligd is tegen cybercrime, ook als ze thuiswerken. Maar doordat medewerkers bijna van de een op de andere dag thuis moesten gaan werken, hebben sommigen van hen in het begin hun eigen laptop, desktop en telefoon gebruikt. Hierdoor is mogelijk de veiligheid van bedrijfsgegevens- en informatie in het geding gekomen. Verstandig dus om na te gaan of iedereen gebruik maakt van beveiligde apparatuur en een beveiligd netwerk.

Ook kan je hierbij denken aan een zakelijk abonnement. Dit is één abonnement voor al je werknemers, wat het makkelijk maakt om dit te beveiligen. Zo kunnen ze (ook vanuit huis) veilig bellen, internetten en appen en onderling data en gegevens delen met collega’s.

Ergonomische werkplek

Net als op kantoor moeten medewerkers ook bij het thuiswerken een ergonomische werkplek hebben. Kijk daarom naar hun individuele wensen en behoeften en pas de apparatuur en het meubilair hierop aan. Denk bijvoorbeeld aan een in hoogte verstelbaar bureau, ergonomische bureaustoel en een muis, toetsenbord en monitor op ooghoogte. Dit kan namelijk lichamelijke klachten voorkomen.

Tip 2: Neem je bedrijfsvoering onder de loep

Nu (meer) collega’s hybride werken is het handig om te kijken of je huidige bedrijfsvoering nog wel werkt. Door hierover met je medewerkers in gesprek te gaan, of een enquête binnen het bedrijf te verspreiden, kom je erachter wat wel en niet werkt. Het kan bijvoorbeeld dat je de technologie op een andere manier moet gebruiken of dat er zelfs nieuwe middelen nodig zijn om ervoor te zorgen dat je werknemers efficiënt vanuit huis kunnen werken.

Tip 3: Werk nieuwe teamleden goed in

Werken ook nieuwe collega’s regelmatig thuis? Dan is het soms lastiger om hen goed in te werken. Toch zijn er manieren om dit te laten slagen. Breng allereerst met een checklist in kaart wat het nieuwe teamlid al heeft en eventueel nodig nodig heeft. Dan kan je hier meteen voor zorgen.

Het is ook leuk voor de nieuwe medewerker als hij of zij de collega’s leert kennen en wegwijs wordt gemaakt in het reilen en zeilen van je bedrijf. Plan hier bijvoorbeeld een online meeting voor in. Zo wordt het allemaal wat persoonlijker en zien jullie elkaars gezichten. Blijf goed in contact met de nieuwe werknemer: bijvoorbeeld door elke dag even online te meeten en te bespreken hoe het gaat.

De juiste aanpak en middelen

Hybride werken vergt misschien wat aanpassing en inspanning. Maar met de juiste aanpak en middelen kan het voor iedere ondernemer een blijvend succes worden!

 

Dit bericht delen