Het zijn dure tijden, en vaak is de eerste neiging van veel mensen en ondernemers bezuinigen. Op alle leuke dingen in het leven wordt dan beknibbeld. We gaan minder op vakantie en ook op buiten de deur eten wordt dan bespaard. Bij werknemers ontstaat ook vaak meteen de vraag naar meer salaris. Dat de kosten voor werkgevers eveneens oplopen realiseert niet iedereen zich op zo’n moment. Daarom is het aan te raden om als werkgever eveneens op de kosten te gaan letten om ervoor te zorgen dat de kosten overzichtelijk blijven. Welke kosten echter geen goed idee zijn om op te gaan beknibbelen? Hier een aantal zaken op een rij.
Online frustratie
Wat de grootste frustratie is van werknemers die veel online werken is? Slecht internet. En dat is maar al te goed te begrijpen. Veel werkgevers realiseren zich namelijk niet dat internet diverse gradaties kent. Het één is daadwerkelijk een stuk beter dan het ander. Wanneer jij ondernemer bent is het ook altijd aan te raden om internet voor bedrijven aan te schaffen. Dit zorgt ervoor dat het veel beter en sneller werkt en tevens zwaarder belast kan worden. Bespaar hier nooit op en investeer erin. Daarnaast zijn speciale zakelijke abonnement in veel gevallen belastingtechnisch een slimme keuze, ze zijn namelijk bij de belastingaangifte aftrekbaar.
Personeel is de basis
Personeelszorg is eveneens zo’n ding waar je de nodige aandacht voor moet hebben. Door bijvoorbeeld ervoor te kiezen de gratis sportabonnementen en het bedrijfsfruit de deur uit te doen, zorg je ervoor dat er op korte termijn dan wel bezuinigd wordt maar op de langere termijn zorgt dit alleen maar voor minder fitte werknemers. Iets wat je als werkgever niet wilt en terug gaat zien in het ziekteverzuim. Daarnaast zal de mate van tevredenheid afnemen, eveneens een effect wat je liever vermijdt. Daarom is het aan te raden om in je personeel te blijven investeren. Een argument wat daar nog eens bij komt is dat de markt voor goed personeel zeer schaars is. Voor je het weet gaan jouw beste krachten weg. Kortom, wees zuinig op je personeel en ga hier zorgvuldig mee om.
Beeld naar de klant
Klanten houden ervan om bij de winnaars te horen. Wanneer jij ervoor zorgt dat je pand, auto’s en algehele uitstraling minder worden, dan zullen ze overstappen naar de concurrent. Probeer het plaatje naar de buitenwereld als ondernemer dan ook ‘glimmend’ te houden. Neem hierbij ook het online plaatje. Blijf investeren in een website die recentelijk is bijgewerkt en een Facebook die actueel is. Dit zorgt ervoor dat jij uitstraalt dat je ook in economisch lastigere tijden nog steeds ertoe doet.
Kortom, bezuinigen is goed maar niet ten koste van alles. Het is goed om zorgvuldig te kiezen op welke dingen je wel en op welke dingen je niet gaat besparen. Probeer vooral je personeel te behouden, de kwaliteit te waarborgen en de uitstraling in lijn te houden met voorgaande jaren. Zolang dit lukt, ga jij de (aankomende?) crisis wel overleven. Succes!
Dit bericht delen
Gerelateerd nieuws
Nieuwe koers kabinet moet financierbaarheid mkb verbeteren
10 december 2024
Waterstate Wellness Hotel verwelkomt zakelijke klant
26 november 2024