Baalden we? Ja natuurlijk. We hadden het Crossborder Congres graag live georganiseerd. Maar inmiddels zijn we bij Zeeland Business gelukkig ook volledig thuis in online events, dus ondanks de verscherpte maatregelen werd het Crossborder Congres alsnog een groot succes.
De belangrijkste boodschap van de avond was: de toekomst is samen. Aan beide kanten van de Nederlands/Vlaamse grens hebben we te maken met een snelgroeiende economie en een krappe arbeidsmarkt. Dit levert uitdagingen op die we het beste samen te lijf gaan. Toine Witters, Landelijk EURES Manager Werkgeversdienstverlening, verwoordde het tijdens dit congres treffend: “Wanneer je alleen in je eigen land blijft zoeken, dan zoek je in een halve cirkel.”
Grootste arbeidskrapte ooit
In een boeiend tafelgesprek met hem, Freddy van Malderen (Directeur VDAB) en Daan Schalck (CEO North Sea Port) werd duidelijk dat de huidige situatie nijpend is. Toine: “We hebben met een historisch moment te maken, met de grootste arbeidskrapte ooit. Toch zijn er in onze gezamenlijke regio 170.000 werkzoekenden. Het bijzondere is dat er tegelijkertijd evenveel tot regionaal zelfs meer vacatures openstaan.”
Mismatch
“Er is sprake van een mismatch”, bevestigt Freddy. “Een grote groep mensen staat ongewild aan de zijlijn omdat ze met hun profiel niet in aanmerking komen voor een baan. Hen moeten we dus helpen hun competenties te versterken. Als VDAB zijn we daar zeer actief in, maar ook bedrijven kunnen hier veel in doen. In Vlaanderen zien we dat veel bedrijven hun eigen medewerkers opleiden, in Nederland is hierin nog winst te behalen.”
Meer nodig dan banen
Door juist ook bestaande medewerkers op te leiden en deze door te laten stromen naar hogere functies, komen de lagere functies vrij. Hierop kunnen werklozen van beide kanten van de grens instromen, zo komt aan bod. Maar dit is slechts een deel van de oplossing, geeft Daan aan. “Om welvaart in de regio te creëren, is meer nodig dan opleiden en banen aanbieden. Werknemers moeten ergens wonen en naar hun werk kunnen reizen, dus ook de woningmarkt uitbreiden en mobiliteit organiseren is van belang.”
Europa
Dit geldt overigens niet alleen voor het aantrekken van mensen uit ons eigen grensoverschrijdende gebied. Toine: “EURES ondersteunt werkgevers bij het aantrekken van personeel uit heel Europa. De havens van North Sea Port lenen zich hier ideaal voor.” “North Sea Port heeft genoeg interessante banen”, bevestigt Daan: “Men denkt wel eens dat door automatisering alleen maar banen verdwijnen, maar door de circulaire economie waar we ons nu op richten, hebben we weer nieuwe handjes nodig in uitvoerend technisch werk en diverse functies op topniveau.”
Project
“De komende twee jaar gaan we vanuit VDAB en EURES aan de slag met een speciaal project voor North Sea Port”, vertelt Freddy vervolgens. “We vragen een bijdrage uit het Europees Sociaal Fonds en proberen zo met extra mensen en middelen opleidingsinitiatieven te ontplooien en de vacatures te helpen invullen.”
De toekomst
Met ook de succesvolle GrensMatch app en het nieuwe ‘open hiring’ hopen de organisaties samen oplossingen te vinden voor het groeiende probleem. En dat zal nodig zijn, vertelt trendwatcher Richard van Hooijdonk. Hij ziet een veranderende wereld aankomen die zijn weerga niet kent. Een wereld waarin robots alle herhaaldelijk voorspelbare taken uitvoeren, van rijpe tomaten plukken, orderpicking en 3D-printing tot het volledig autonoom varen van grote vrachtschepen.
Door deze verandering komen er nieuwe taken bij zoals algoritmebouwers en robotdesigners, maar ook ethische hackers die de automatisering gaan beschermen. Het onderwijs zal zich hier op aan moeten passen. Toch zullen er uiteindelijk minder banen zijn dan nu. De crux ligt in het behoud van een gezonde sociale structuur en het vinden van de juiste balans robot/mens. Dat wordt een flinke uitdaging.
Auteur: Kim de Booij
Fotograaf: Zeeland Business
Dit bericht delen
Gerelateerd nieuws
Ontdek de ideale combinatie voor startende ondernemers
11 september 2024
Actief en gezellig personeelsuitje? Doe een fietstocht!
6 september 2024
Wagenpark verduurzamen in drie eenvoudige stappen
4 september 2024