In Dienstverlening, Finance, Personeel4 juli 20225 Minuten

Baker Tilly zet actief in op brede dienstverlening

Baker Tilly

De klant ontzorgen, maar dan echt op alle mogelijke terreinen. Niet reactief, maar proactief. Dat is het doel van een proef die Baker Tilly onlangs is begonnen. “Wij willen klanten op ideeën brengen waarmee ze zich verder kunnen ontwikkelen.”

De branche van accountants en belastingadviseurs werkt over het algemeen nogal reactief, vertelt Sander van Gelderen, partner bij Baker Tilly in Goes. “De klant heeft een vraag of een wens en daar gaan wij dan mee aan de slag. Bijvoorbeeld een ondernemer wil een nieuw bedrijfspand en zoekt de beste financiering. Wij willen het nu andersom gaan benaderen. Wij kennen de klant, zien mogelijkheden om te groeien en komen dan zelf met ideeën waarmee die klant zich verder kan ontwikkelen.”

Meer profiteren
Op deze manier profiteert de ondernemer van alle adviestakken van Baker Tilly, zegt Sander. Want naast de bekende drie, accountancy, belastingadvies en loonadministratie, doet Baker Tilly nog meer, vertelt Michael Kloet, senior manager MKB. “Zo hebben we de tak Employment advisory, waarin we breed adviseren over personeelszaken van loonadvies tot ontslagprocedures; Business advisory over het optimaliseren van alle mogelijke bedrijfsprocessen; IT, over de juiste softwarepakketten of hoe je je bedrijf beschermt tegen gijzelsoftware; BTW en douanevraagstukken, wat belangrijk is bij internationale handel; Corporate Finance, voor financieringen, bedrijfsovernames en bedrijfswaarderingen en Legal: de juristen die contracten helpen opstellen en controleren.”

Multidisciplinair team
In de proef die onlangs is begonnen, heeft Baker Tilly zo’n veertig van de grotere klanten geselecteerd die het komende jaar worden bijgestaan door een multidisciplinair team. Michael: “In dat team zitten vertegenwoordigers van al die takken, die allemaal hun klantinformatie met elkaar delen en vanuit verschillende invalshoeken kijken hoe we die klant nog verder kunnen helpen. We willen korte lijntjes hebben met elkaar en met de klant en iedereen kan met ideeën komen. Doordat de echte specialisten meekijken, ontdekken we risico’s en kansen voor de klanten waar we zelf misschien niet op zouden komen. Onze relatiebeheerder blijft het eerste aanspreekpunt, maar die kan af en toe een specialist meenemen om met de klant te sparren over een goed idee.”

Breder van dienst
De pilot sluit aan bij de slogan van Baker Tilly: Verdedigen of scoren. “Soms moet je verdedigen en reageren op iets wat op je afkomt, maar je kan ook scoren, door kansen te pakken. Voor de klant moeten die ideeën natuurlijk voordeel opleveren. En voor ons betekent het dat we de klant breder van dienst kunnen zijn. Op deze manier maken we nog meer de overstap van dienstverlener naar adviseur en sparringpartner. De klant krijgt specialisten te spreken die normaal alleen maar achter de schermen werken.”

Hoge waardering
De proef is kortgeleden van start gegaan en de eerste klanten zijn al in het gezamenlijke overleg besproken. De komende maanden moet het project echt gaan lopen. “We zijn er zelf erg enthousiast over en vertrouwen erop dat het de klanten ook echt toegevoegde waarde gaat opleveren. Na een jaar gaan we kijken of de groep ondernemers binnen de proef ons hoger waardeert dan de anderen die nog niet deelnemen. Nu krijgen we al hoge waarderingscijfers van onze klanten, maar we willen ons wel blijven ontwikkelen. We willen onze klanten proactief bijstaan, zodat ze geen externe adviseurs hoeven in te schakelen maar weten dat ze voor de meest uiteenlopende vraagstukken bij ons terecht kunnen. Zo hopen we een nog nauwere, duurzame band op te bouwen.”

Familiebedrijven
Michael verwacht dat deze vorm van dienstverlening vooral geschikt is voor ondernemers in het MKB. “Zeker ook voor de vele familiebedrijven in Zeeland, die vaak te maken hebben met veel verschillende aspecten, zoals privévermogen, opvolging en dergelijke. Bovendien staan die bedrijven vaak open voor advies. Ze hebben niet, zoals de heel grote bedrijven, eigen afdelingen met adviseurs voor alles. Voor hen kunnen we ook echt een sparringpartner zijn. Met alle specialisten die wij in huis hebben, kunnen we deze ondernemers breed ontzorgen.”

Auteur: Liesbeth Mallekoote
Fotograaf: Linda Hemmes

 

Dit bericht delen