In Dienstverlening, Finance, Sustainability6 juli 20215 Minuten

178 jaar familiebedrijf J. Knieriem B.V.

Het was 1843 toen twee broers in Goes een koperslagerij startten. Nu, 178 jaar later, staan weer twee broers aan […]

Knieriem

Het was 1843 toen twee broers in Goes een koperslagerij startten. Nu, 178 jaar later, staan weer twee broers aan het roer van J. Knieriem BV, inmiddels een veelzijdig en internationaal opererend familiebedrijf. Het gaat om Marten en Jacco Harinck.

Marten en Jacco zijn de zesde generatie binnen het familiebedrijf dat sinds 3 jaar het eervolle predicaat Hofleverancier draagt. Ze weten dus als geen ander hoe het in een familiebedrijf reilt en zeilt. Maar ze hebben ook vergelijkingsmateriaal. “We zijn eerst onze eigen weg gegaan”, zegt Marten. “Achteraf is dat heel goed geweest. Als je nooit iets anders gezien hebt, kun je tunnelvisie ontwikkelen. Wij hebben nu veel waardevolle ervaring opgedaan die we nu nog steeds in het bedrijf gebruiken.”

Geen haantjes

Jacco werkte jarenlang bij Defensie en Marten deed ervaring op bij internationaal opererende technische en medische bedrijven. In 1999 werden ze alsnog mede-eigenaar van het bedrijf, samen met hun vader. Voelden ze een zware verantwoordelijkheid om het familiebedrijf na zoveel generaties in stand te houden? “Nee”, zegt Jacco. “Het is juist mooi. Er was ook geen enkele druk. Als we het niet hadden willen doen, was dat prima geweest. Maar ik had er echt zin om mijn opgedane ervaring nu voor het bedrijf te gaan inzetten.”

Dat gold ook voor Marten en zo gingen ze samen het avontuur aan. Als broers én nu ook als zakenpartners. “Daar heb ik destijds niet echt over nagedacht”, zegt Marten. “We hebben ieder een andere achtergrond en zijn ook qua karakter heel verschillend, maar dat vult elkaar juist goed aan. Verschil van mening hebben we eigenlijk nooit. We zijn ook geen haantjes, dat scheelt. Het gaat niet om ons. We doen alles voor het bedrijf.”

 

Typisch

Het is een typische uitspraak voor een eigenaar van een familiebedrijf, weet ook Armando Hermes van accountants- en belastingkantoor Baker Tilly. “Bij Baker Tilly hebben we veel ervaring met de begeleiding van familiebedrijven en rentmeesterschap is bij hen inderdaad een duidelijk kenmerk. Ze hebben het bedrijf immers in handen gekregen, maar het is niet alleen van hen, maar van de hele familie. Daarom zijn deze ondernemers ook van nature altijd bezig met het beter en gezonder maken van de onderneming op de lange termijn.”

Marten herkent dit: “Je kunt op de winkel passen óf het bedrijf uitbouwen en toekomstbestendig maken zodat het nog generaties mee kan. Natuurlijk kies je dan het laatste.” “Daar hebben we ook vanaf het begin alle ruimte voor gekregen van onze vader”, vult Jacco aan. “Dat was een heel fijne uitgangspositie.”

Kostbaarste gereedschap

Die positie is inmiddels ruim benut. Marten en Jacco boorden nieuwe markten aan, benutten internationale kansen en groeiden. Ze maken nu verkeersborden, tekstborden, kentekenplaten, voertuigmarkeringen, spuitgietartikelen en machines en leveren die wereldwijd. Dat doen ze samen met 42 medewerkers. “Zij zijn ons kostbaarste gereedschap”, vertelt Jacco. “Ik denk dat het voor hen ook fijn is om bij een familiebedrijf te werken. De korte lijnen, de informele sfeer en de zekerheid van continuïteit. Veel medewerkers werken hier al tientallen jaren en blijven dat waarschijnlijk tot hun pensioen doen. Dat vinden we mooi.”

Kritische sparringpartner

Hoewel de heren veel kennis hebben, laten ze zich graag bijstaan door Baker Tilly. “In Armando hebben we een accountant gevonden die kritisch met ons meedenkt”, zegt Marten hierover. En Jacco: “Hij merkt zelf dingen op in onze cijfers en in de markt en komt met scenario’s die wat voor ons kunnen betekenen en op welke manieren we hierop kunnen inspelen. Daarmee voegt hij echt waarde toe.” Armando op zijn beurt: “Doordat we bij Baker Tilly familiebedrijven zo goed begrijpen, kunnen we hen extra goed adviseren over de specifieke problematieken en dynamieken binnen de familie en het bedrijf. We begrijpen wat ze nodig hebben en spreken dezelfde taal.”

Bron: Zeeland Business magazine 2 -2021
6/7/2021 | 14.57 uur

Fotografie: Ruden Riemens
Redactie: Kim de Booij

Dit bericht delen