In Podcast, Tech, Uitgelicht11 juli 20254 Minuten

Begin nu jouw eigen Zeeuwse podcast: podcasts in Zeeland populairder dan ooit

Podcasts zijn in 2025 populairder dan ooit. Dit komt mede doordat content steeds meer lokaal en niche beschikbaar is. Alleen al in Zeeland is een significante toename waarneembaar van zakelijke podcasts gericht op kennisdeling en (lokale) inspiratie. Bij voorlopige cijfers blijkt dat het aantal zakelijke podcastluisteraars met 4% is gestegen ten opzichte van 2024. De groei over de afgelopen jaren is als volgt:

Groei en impact van (zakelijke) Podcasts in Nederland (2022–2025)

Podcasts zijn niet meer weg te denken uit de contentstrategie van veel Nederlandse bedrijven. Tussen 2022 en 2025 is het gebruik van zakelijke podcasts sterk toegenomen. Hieronder lees je de cijfers, trends én de belangrijkste redenen voor deze groei.

Cijfers podcastgebruik Nederland

Jaar% NL dat
podcasts luistert
% Wekelijks
luisteraars
% Zakelijke
podcastluisteraars
202238%18%19%
202343%22%21%
202447%25%24%
2025
(voorlopig resultaat)
50%+28%26–28%

Het gebruik van podcasts en videopodcasts zijn niet langer een nice-to-have, maar steeds meer een serieus communicatiekanaal om jouw doelgroep te bereiken.

Belangrijke trends die deze groei verklaren, zijn:
Toegenomen behoefte aan snelle én verdiepende kennis
Professionals willen op de hoogte blijven van trends, inzichten en vakkennis, maar hebben weinig tijd.

Niche en lokale content
Podcasts gericht op specifieke regio’s of doelgroepen (zoals ondernemers in Zeeland) winnen terrein, omdat ze beter aansluiten bij de interesses van luisteraars.

Interactiviteit
Luisteraars willen meer betrokken zijn, bijvoorbeeld via livevragen of stemrondes tijdens afleveringen. Dit kan bewerkstelligd worden via bijvoorbeeld een poll open te stellen in Youtube video.

Opkomst video-variant
Podcasts zijn niet langer alleen audio. Videopodcasts zorgen voor meer betrokkenheid en worden beter gedeeld op sociale media. Je kunt daarnaast meer distributiekanalen inzetten, zoals Youtube.

Versimpeling van productie & distributie door AI
AI-tools en audio-cloning maken het eenvoudiger dan ooit om een podcast op te nemen, monteren en verspreiden.

Post-coronagewoonten
Tijdens corona zijn veel mensen gewend geraakt aan webinars, online meetings en podcasts.


Waarom kiezen steeds meer bedrijven voor Podcasts als marketinginstrument?
Direct contact met je doelgroep
Podcasts zijn een vorm van “inbound marketing”: de luisteraar kiest er bewust voor om te luisteren. Dit zorgt voor een hoge betrokkenheid en een persoonlijke connectie met je publiek.

Het vergroot je expertstatus
In podcasts kun je als bedrijf je expertise delen, trends bespreken en inzichten geven. Dit versterkt je geloofwaardigheid en positioneert je als autoriteit in je vakgebied. Dit is ook het uitgangspunt van de Business Bytes-reeks van Zeeland Business, waarin ondernemers worden geïnterviewd over actuele thema’s zoals personeelswerving, marketing en vitaliteit

Tijd- en plaats onafhankelijk
Luisteraars kunnen podcasts consumeren wanneer het hen uitkomt, wat zorgt voor een langdurige en flexibele vorm van engagement

Leadgeneratie en klantbinding
Door waardevolle content te bieden, kunnen bedrijven leads aantrekken en een loyale luisteraarsgroep opbouwen

Betaalbaarheid en schaalbaarheid
In vergelijking met andere marketingvormen zijn podcasts relatief goedkoop te produceren en makkelijk op te schalen

SEO en Zichtbaarheid
Podcasts dragen bij aan de online vindbaarheid, zeker wanneer ze worden verspreid via platforms als Spotify, YouTube en Apple Podcasts.

Zelf aan de slag met podcasts
Wil jij als ook een eigen podcast gaan maken? Klik dan hier voor acht nuttige tips. Zoek je ondersteuning bij het laten maken van een podcast of wil je gebruik maken van een Zeeuwse podcaststudio?
Klik dan hier

 

Dit bericht delen