In Sustainability, Transport & industrie3 februari 20233 Minuten

Europees Parlement – Voorstellen transportsector

Met Caroline Nagtegaal, Lid Europees Parlement (VVD), blikken we kort terug op het afgelopen jaar. ‘Het is een bewogen jaar […]

Europees Parlament

Met Caroline Nagtegaal, Lid Europees Parlement (VVD), blikken we kort terug op het afgelopen jaar. ‘Het is een bewogen jaar waarbij de coronapandemie gelukkig meer naar de achtergrond verdween, maar we kregen op 24 februari plots te maken met een oorlog op ons continent. Met de Russische inval in Oekraïne werd al snel duidelijk dat de wereld er anders uit is komen te zien,’ aldus Caroline.

Dit leidt tot andere uitdagingen, zoals stijgende energierekeningen en hoge brandstofprijzen. Maar ook vraagstukken rondom militaire mobiliteit en asiel werden weer actueel. Vragen waar we dagelijks mee bezig zijn en zo ook de enorme klimaatsopgave die we hebben. Veel voorstellen staan dan ook in het teken van de Green Deal en Fit For 55.’

Transport fit voor 2030!
Na maandenlang onderhandelen werden twee belangrijke transportvoorstellen met een ruime meerderheid aangenomen; de Alternative Fuels Infrastructure Regulation en FuelEU Maritime. Dit mede dankzij de vele gesprekken met – en input vanuit –  de transportsector. Van lucht- en zeehavens tot laadpaaloperators en van vliegmaatschappijen tot reders. Beide wetgevingsvoorstellen stimuleren schoon vervoer in Europa. Caroline: ‘Namens VVD/ Renew Europe heb ik ingezet op het toegankelijker maken van schoon rijden, varen en vliegen, door de uitrol van infrastructuur voor schone brandstoffen te stimuleren. Want als er meer (snel)laadpunten en waterstof vulpunten zijn en schepen en vliegtuigen, waar nodig, gebruik kunnen maken van walstroom, dan kan schoon vervoer echt een vlucht nemen.’

Emissiehandel in de maritieme sector
Er is een deal met de lidstaten over het nieuwe Europese emissiehandelssysteem voor de scheepvaart. Met dit marktinstrument wil de EU de uitstoot van broeikasgassen verminderen om zo de klimaatdoelstellingen te realiseren. Het emissiehandelssysteem bestaat al voor de industrie en de luchtvaart. Voor de scheepvaart geldt nu dat in 2024 emissierechten moeten worden gekocht over 40% van de emissies en een jaar erna over 70%. In 2026 moeten, voor alle emissies van schepen van 5.000 ton en groter, binnen de Europese Unie rechten worden ingekocht. Dit geldt voor reizen binnen de EU. Reizen tussen Europese havens en havens buiten de EU worden voor de helft belast. ‘In het kader van een gelijk speelveld, blijf ik mij ervoor inzetten dat ook de kleinere schepen onder het systeem gaan vallen. Maar ik ben vooral blij dat de opbrengsten terugvloeien naar de sector via het ETS innovatiefonds. Ongeveer 1,6 miljard euro is beschikbaar voor verdere verduurzaming van de maritieme sector. Het is een voorlopig akkoord, groen licht is nog nodig van het Europees Parlement,’ besluit Caroline.

Auteur: Kees van ‘t Zelfde
Foto: Prisca Visser

Dit bericht delen