In Transport & industrie13 januari 20215 Minuten

Samenwerking gaat over de grens

EURES-UWV “Als EURES-adviseurs zijn wij sterk gericht op de regio van North Sea Port. Logisch, dit havenbedrijf werkt aan beide […]

EURES-UWV

“Als EURES-adviseurs zijn wij sterk gericht op de regio van North Sea Port. Logisch, dit havenbedrijf werkt aan beide kanten van de Nederlandse en Vlaamse grens en heeft grensoverschrijdend werken daarmee op de kaart gezet. We merken dat zowel werkgevers als werknemers openstaan voor kansen en mogelijkheden aan weerszijden van de grens. De samenwerking met Volvo Car Gent, via Randstad Talent Center, is daarvan een mooi voorbeeld. Met een voorlichtingsdag en een rondleiding zijn we gestart om voor dit bedrijf productiemedewerkers te werven. We hebben dit jaar diverse plaatsingen gerealiseerd.”

We spreken Martin Rijk, Wim Willemsen en Barbara Blomme over deze grensoverschrijdende samenwerking. Martin is EURES-adviseur. Hij legt uit dat UWV in Nederland een coördinerende rol heeft op het gebied van EURES. Dit is een Europees netwerk voor arbeidsbemiddeling dat het vrije verkeer van werknemers bevordert. Het netwerk werkt hard om Europese burgers dezelfde kansen te bieden, ondanks taalbarrières, culturele verschillen, bureaucratische problemen, verschillen in arbeidswetgeving en een gebrek aan erkenning van onderwijscertificaten. “We hebben adviseurs die transnationaal werken. Ik richt me daarentegen vooral op crossborder activiteiten.”

Inhouse vestiging
Martin vertelt dat hij en zijn collega-adviseurs nauw samenwerken met de VDAB, grofweg de Vlaamse tegenhanger van UWV Werkbedrijf. “We gaan samen op bedrijfsbezoek, maar organiseren bijvoorbeeld ook speeddates en digitale jobbeurzen. Via het netwerk dat we zo uitbouwden aan de Vlaamse kant van de grens kwamen we ook in contact met de Belgische tak van Randstad en daarmee met Volvo Car Gent.” Wim Willemsen is senior account specialist bij Randstad, zijn uitzendorganisatie heeft een inhouse vestiging bij Volvo Car Gent. “Dit is onze belangrijkste klant in België. Dagelijks zijn hier via ons circa 750 uitzendkrachten en 200 studenten aan de slag. Dit zijn hoofdzakelijk productiemedewerkers, die actief zijn in de logistiek of productie. Met zulke grote aantallen vacatures is het logisch om ook in Nederland te werven. Bovendien ben ikzelf Nederlander en dus grensarbeider. Die stap was voor mij dus heel logisch.”

Martin Rijk

Grote productielocatie Volvo
Volgens Barbara Blomme, communicatiemanager bij Volvo Car Gent, zijn Nederlanders van harte welkom in Gent. Zij legt uit dat er op de werkvloer ruim vijftig nationaliteiten werken op een totaal van 6500 medewerkers. “Volvo Car Gent is de grootste industriële speler in Oost-Vlaanderen. We zijn een productielocatie en maken de Volvo XC40 en V60. De XC40 is ons belangrijkste model, aangezien wij de enige Europese fabriek zijn die deze maken. De auto’s worden wereldwijd geëxporteerd. Doordat we werken in een drie ploegen systeem hebben we veel mensen nodig. Helaas is ook de uitstroom aanzienlijk. Om die reden hebben we eigenlijk ook continu instroom nodig. Randstad is daarin gespecialiseerd en behartigt dat voor ons.” Volgens Barbara past de mentaliteit van Nederland goed bij de sfeer en het karakter van Volvo. “Ondanks de grootte van ons bedrijf is de sfeer informeel en laagdrempelig. We werken met gedreven mensen en hebben oog voor elkaar. We zijn open-minded. In zo’n omgeving gedijen Nederlanders goed.”

Drempels wegnemen
Wim vertelt dat werkzoekenden soms een drempel ervaren om de grens over te gaan. Ze zitten met vragen over de loonbelasting en de ziektekostenverzekering. “Ik leg dat graag aan ze uit. Juist doordat ik zelf grensarbeider ben, geeft dat vertrouwen. Aantrekkelijk is daarnaast de salariëring. Het gemiddelde uurloon voor een productiemedewerker is bij Volvo Car Gent circa vijf euro per uur hoger dan in Nederland. Dat spreekt vanzelfsprekend aan.” Wim is blij dat de verbinding met EURES-UWV is gelegd. “De samenwerking bevalt. Zij doen de voorselectie en bieden kandidaten aan. Wij nemen daarna het stokje over voor de eindselectie. Het werkt goed. Wij zijn blij met dit extra instroomkanaal.”


www.werk.nl/eures

Redactie: Caroline Houmes
Fotografie: Jan de Carpentier
Bron: Zeeland Business magazine 4-2020

Dit bericht delen