Online events blijkt een uitstekend middel te zijn om je merk te communiceren en promoten. Sinds de coronacrisis stijgt de interesse in online evenementen, zoals livestreams, webinars, podcasts, e-learning, digitale presentaties en videoproducties.
Deze “trend” zal ongetwijfeld blijven, ondanks de versoepelende maatregelen. En waarom ook niet? Met de huidige technieken kun je tegenwoordig uitstekend betekenis- en sfeervolle events neerzetten met de nodige interactie en beleving. Met andere woorden: “Een uitstekende marketingtool om jouw merk, product en/of dienst te laten groeien.
Fysieke evenementen zorgen voor meer leads, prospecten en klanten. Benieuwd naar de 6 gouden tips wanneer je een livestream overweegt? Bekijk ze hier!
Kan je meer leads, prospecten en klanten ook behalen door middel van online evenementen?
Het antwoord is simpel: “Ja!”, maar de uitvoering moet je niet onderschatten. Het vergt namelijk net zoveel planningswerk als een fysiek evenement. Online events trekken kwalitatieve leads vanuit jouw online content. Deze kun je, in een latere fase, toepassen in jouw salesfunnel. We leggen je aan de hand van 5 tips uit hoe je dit kan toepassen in jouw bedrijf:
Tip 1: Neem je online events op
Alle online events kunnen worden opgenomen om uiteindelijk te gebruiken als content. Door het aanbieden van de opnames na het invullen van een evaluatieformulier creëer je kwalitatieve leads. Het “voor-wat-hoort-wat-principe”. Deelnemers delen hun gegevens en/of feedback in ruil voor toegang tot de opname. Tevens kun je de opname inzetten tijdens het offertetraject.
Tip 2: Genereer naast video-opnames nog andere downloadbare content
Voorzie je bezoekers van verschillende event-gerelateerde content, zoals een chatbot op je website (met een van de sprekers), FAQ-pagina, een podcast, Q&A sessie via de sociale media kanalen of een nieuwsbrief. Dit noemen we ook wel “herbestemmen van je content”. Stel deze content beschikbaar aan je deelnemers in ruil voor gegevens en/of feedback door middel van een enquête. Het delen van kennis via tekst, beeld en of audio zorgt ervoor dat jouw doelgroep (klanten en prospects) jou gaan zien als een autoriteit of ambassadeur op jouw vakgebied. Dit weer leiden tot stevigere klantrelaties en aanvragen van nieuwe klanten.
Tip 3: Presentatie van sprekers als waardevolle content
Ook de presentaties van je sprekers kunnen dienen als lead magneten. Stem dit wel af met je sprekers, hun toestemming is hiervoor vereist.
Tip 4: Pas cross-promotie toe door middel van een e-boek
Een andere manier waarop je je content kunt exploiteren, is het ontwikkelen van een e-book. Een e-book is een overzicht van het evenement, waar belangrijke onderwerpen van jouw online event worden samengevat en beeldmateriaal in de vorm van foto’s en presentaties (zie tip 2). Geef de sprekers ook iets terug in ruil voor hun content. Creëer cross-promotie door het logo mee te nemen op de voorpagina van je e-book.
Tip 5: Kies voor een hybride evenement (wanneer de coronamaatregelen dit weer toelaten)
Een hybride event is een combinatie van een fysiek event en een online evenement. Met een hybride event vergoot je niet alleen je bereik, net als bij een live event, maar ook de betrokkenheid met je publiek door de vele mogelijkheden en interactie met jouw deelnemers. Gebruik het inschrijfformulier slim, zet het in voor meer leads en vergroot hiermee je bereik.
23/3/2021
Dit bericht delen
Gerelateerd nieuws
Gerelateerd nieuws
Ontdek de ideale combinatie voor startende ondernemers
11 september 2024
Actief en gezellig personeelsuitje? Doe een fietstocht!
6 september 2024
Wagenpark verduurzamen in drie eenvoudige stappen
4 september 2024
‘Vrouwelijke zzp’ers zijn vaak succesvoller dan mannen’
20 augustus 2024