In Sustainability, Transport & industrie12 januari 20245 Minuten

MULTI.engineering en Baker Tilly: duurzame partners

Ingenieursbureau MULTI.engineering uit Vlissingen onderzoekt hoe het kan bijdragen aan meer duurzaamheid in de scheepvaart en logistiek. Accountants- en advieskantoor Baker Tilly probeert daar waar mogelijk te helpen. “Voor ons betekent duurzaamheid ook langdurige samenwerking met onze partners en relaties”, zeggen Niko Fierens en Rudi de Munck.

MULTI.engineering is een van oorsprong Belgisch familiebedrijf, met vestigingen in Vlaanderen, Nederland en Slowakije. Zo’n driehonderd medewerkers werken aan technische projecten voor de bouw, industrie, maritieme en offshore sector, vertelt Niko Fierens, mededirecteur van MULTI.engineering. “Hier in Vlissingen werken we in de jachtbouw en ontwerpen we specialistische schepen voor onder meer bagger- en sleepbedrijven en de marine. Damen Yachting, Damen Schelde, Royal IHC, Oceanco en Royal Van Lent zijn enkele van onze opdrachtgevers.”

Verschillende wetgeving

Sinds MULTI.engineering, toen nog onder de naam Pharos, in Vlissingen neerstreek, bestaat er contact met accountantskantoor Baker Tilly in Goes. “Binnen de vestiging in België is intern veel kennis opgebouwd over de Belgische wetgeving, maar in Nederland kloppen we voor financiële dienstverlening en vakinhoudelijke kennis over arbeidswetgeving en belastingen aan bij Baker Tilly.  We hebben vestigingen in drie landen. Het is niet altijd gemakkelijk om te gaan met de verschillende regels. Daarnaast werken we aan internationale projecten en hebben we werknemers met meer dan twintig verschillende nationaliteiten. Om zeker te weten dat we volgens de regels werken, is het handig regelmatig te schakelen met een expert binnen Baker Tilly.”

Windmolens

De technici van MULTI.engineering werken op projectbasis, legt Niko uit. “Dat betekent dat het werk met pieken en dalen gaat. In drukke periodes huren we extra mensen in. Nu is het wat rustiger op het gebied van jachtbouw, mede door de oorlog in Oekraïne. Er is meer werk in offshore windparken, al zijn de kosten in die sector erg gestegen waardoor projecten weer worden vertraagd. Het grootste project waar we nu mee bezig zijn, is de ombouw van een bulkschip in Singapore. Dat schip werd oorspronkelijk gebruikt voor het vervoeren van stortladingen. Het wordt nu aangepast om stenen te vervoeren en heel gericht te storten om de kabels en fundaties van offshore windmolens te beschermen.”

Herstructurering

Die onregelmatige stroom van werk heeft ook gevolgen voor Baker Tilly, vertelt Rudi de Munck, partner bij het accountantskantoor. “Naast het gebruikelijke jaarwerk dat periodiek terugkomt, hebben we regelmatig tussentijds contact ter ondersteuning. De structuur van de organisatie heeft onder meer effect op fiscaliteit, risicobeheersing, maar ook op CAO-toepassingen en pensioenen voor medewerkers. Daarom denken we vanuit verschillende disciplines mee met MULTI.engineering.”

Alternatieve aandrijving

Binnen de scheepvaart en logistiek ontstaat steeds meer aandacht voor duurzaamheid, zegt Niko. Zo is er bijvoorbeeld interesse in andere manieren van aandrijving, in plaats van de gebruikelijke zware diesel. “Alternatieven zijn bijvoorbeeld methanol, waterstof of elektriciteit. Wij krijgen regelmatig de vraag of wij een dergelijk schip zouden kunnen ontwerpen of schepen kunnen ombouwen. De technologie is mondjesmaat beschikbaar en we willen klanten graag helpen daarover na te denken. Binnen MULTI.engineering willen we meer focus leggen op het ontwikkelen van innovaties die helpen bij het bereiken van de UN Sustainable Development Goals, zoals schone energievoorziening en schoner water.”

Koppelen

Een verstandige zet, vindt Rudi. “Beursgenoteerde bedrijven worden verplicht te rapporteren wat ze aan duurzaamheid doen. Voor het MKB geldt dat nog niet, maar grote klanten gaan steeds vaker ook van hun leveranciers duurzaamheid eisen. Als proactief accountants- en advieskantoor kunnen we ook daarin met ondernemers meedenken, bijvoorbeeld door te helpen bij de inrichting van de duurzaamheidsverslaggeving of te wijzen op subsidies die op dat vlak bestaan. Of door ondernemers te koppelen aan partners die daarbij kunnen helpen. Dat is het mooie van duurzame relaties: dat je elkaar in een open gesprek verder kunt helpen.”

Dit bericht delen