Colsen: Zeeuws Familiebedrijf van het Jaar
Ze hadden duurzaamheid al als belangrijkste focus nog ver voordat het woord duurzaam bestond. In 2001, toen nog niemand het woord circulair in de mond nam, wonnen ze de milieuprijs door het ontwikkelen van technologie om afval als biomassa voor energieproductie in te zetten. Als één bedrijf het verdiende om dit jaar genomineerd te worden voor Zeeuws Familiebedrijf van het Jaar, thema duurzaamheid, was het Colsen wel. En ze wonnen.
Medeorganisator Baker Tilly was blij om te zien dat Colsen, een van hun klanten, zich voor de verkiezing inschreef. “Duurzaamheid zit echt in hun genen”, vertelt Michael Kloet, Director MKB Accountancy. En daarmee raakt hij haast letterlijk de kern van Colsen. “Mijn vader, Joop, begon in 1989 met waterzuiveringstechnologie en zag al snel dat dit duurzamer kon door hergebruik van afvalstoffen als grondstof”, vertelt directeur Boris Colsen. “Vanaf dat moment hebben we altijd ontwikkeld vanuit de gedachte: kunnen we iets nuttigs doen met het afval van de klant? Eerst ging dat om water, later ook om biomassa.”
Missie
Nog steeds is dit de kern van het familiebedrijf. Hun missie: het creëren van positieve milieuimpact. Dat werd in mei dus beloond met de titel Zeeuws Familiebedrijf van het Jaar. Hoe dat voelt? “Trots”, reageert Boris op de vraag die hem de afgelopen weken al honderd keer is gesteld. “Ik ben vooral blij voor onze medewerkers. Dat zij de erkenning krijgen voor wat we doen als familiebedrijf.”
Eén ding: de portemonnee
Colsen is ook een écht familiebedrijf, met de tweede generatie aan het roer, korte lijntjes, een duurzame lange termijn visie en nog dagelijks gezellige gezamenlijke koffiebreaks. “Daar hechten we veel waarde aan en het is mooi dat de bijzonderheid daarvan nu ook wordt benadrukt door deze titel.”
Aanboren onbenut arbeidspotentieel
De nadruk lag in deze editie vooral op het duurzame karakter van het bedrijf, maar in de vroege jaren stond nog niet iedereen om milieuredenen om de oplossingen van Colsen te springen. “In de beginjaren was duurzaamheid nog geen ding. Er was geen regelgeving, er waren geen subsidies. Dan telt één ding: de portemonnee. Daarom zijn we altijd al gericht op total cost of ownership. De investering moet zich terugverdienen.”
Voorop in technologie
Waar Colsen zich eerst bewees in de voedingsmiddelenindustrie, breidde het bedrijf zijn diensten ook uit naar waterschappen en biogascentrales. “In Nederland is er inmiddels al veel geregeld qua waterzuivering, maar in het buitenland zijn er nog grote stappen te zetten. We starten nu bijvoorbeeld in India waar waterzuivering nog maar net in ontwikkeling is. Dat gaat de komende jaren een enorme vlucht nemen. Met onze technologieën kunnen we daar
meteen aan de slag. Zo was het jaren terug ook met biogascentrales. De techniek hadden we al, dus we konden er meteen op inspringen.”
Oplossing voor stikstofprobleem
Colsen staat op diezelfde manier nu te trappelen om de tanden in het stikstofprobleem te zetten. “Sinds tien jaar zijn we bezig met oplossingen voor de mestverwerking in de agrarische sector. Inmiddels hebben we die gevonden. We kunnen stikstof uit afvalwater en biomassastromen halen en er vervolgens duurzame kunstmestvervangers van maken.”
Eureka!
Je zou zeggen, Eureka! Gaan met die banaan! Maar zo eenvoudig is het niet. “We zouden diverse mestverwerkingsinstallaties in Zeeland kunnen plaatsen waar boeren hun mest kunnen aanbieden. Maar daar zijn natuurlijk grote investeringen mee gemoeid. Provincie Zeeland staat er positief tegenover om hiervoor subsidies te verstrekken, maar zij staan in de wacht. Zolang er geen landbouwakkoord is, wordt de beschikbare 25 miljard nog niet vrij gegeven.”
Genoeg omhanden
Voorlopig heeft Colsen op zijn zachtst gezegd nog wel genoeg omhanden om zich goed bezig te houden. “De markt in Nederland is voor onze technologieën relatief klein, dus we doen de meeste zaken in het buitenland. Dat was destijds voor ons ook de reden om voor Baker Tilly als onze accountant te kiezen. Zij hebben de kennis en internationale partners waar we veel aan hebben.” Michael: “Colsen is de specialist in technologie, maar wij denken graag mee hoe ze hun internationale investeringen en bedrijfsstructuren het beste kunnen vormgeven.”
Hier is het veel leuker werken
Internationaal zegt de titel Zeeuws Familiebedrijf van het Jaar natuurlijk niet zoveel. “Zakelijk gezien is de titel inderdaad voor ons niet zo belangrijk, maar hopelijk interesseert het potentiële medewerkers wel. Ze kunnen natuurlijk ook voor een baan bij een groot industrieel bedrijf kiezen, maar bij ons familiebedrijf is het veel leuker werken en met onze innovaties en wereldwijde activiteiten is er uitdaging genoeg. Voor mij en voor veel van onze medewerkers zorgt dat voor de ideale combinatie. De lange termijn dienstverbanden én nu deze titel bevestigen dat ook.”
Dit bericht delen
Gerelateerd nieuws
Nieuwe koers kabinet moet financierbaarheid mkb verbeteren
10 december 2024
Waterstate Wellness Hotel verwelkomt zakelijke klant
26 november 2024